اسلایدر

السلام علیک یا سلطان خراسان

السلام علیک یا سلطان خراسان
کرامات امام هشتم
قالب وبلاگ

 


عشق به خمینی هنوز هم در رگ‌ها و جان‌هایمان جاری ست.

فرارسیدن دهه فجر انقلاب

سالروز پیروزی نور بر ظلمت

بر مجاهدان بیدار مبارک


در دل این زمستان سخت و از پس سال‌ها، همچنان عطر آزادی به مشام می‌رسد.

 

سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بر شما هم میهن عزیز مبارک

 


۲۲ بهمن ۵۷ روز به ثمر رسیدن تلاش‌ها، رشادت‌ها، خون‌های به ناحق ریخته شده و اراده خداوند بر جهان بود.

 


برچسب‌ها: امام خمینی (ره)-12بهمن-دهه فجر
[ چهار شنبه 12 بهمن 1401 ] [ 16:5 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

ولادت امام جواد نور چشم امام رئوف مبارکباد.....

صحن و سرای رضوی همزمان با ایام ولادت حضرت جوادالائمه(ع)، با برپایی جشن‌های میلاد ابن‌الرضا(ع) میزبان زائران خواهد بود.

 

 

به گزارش آستان نیوز، در آستانه فرارسیدن سالروز میلاد با سعادت حضرت جواد الائمه(ع)، معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی ویژه برنامه‌‌های جشن و شادمانی متعددی را تدارک دیده است تا زائرانی که در این ایام، برای تبریک میلاد فرزند، زائر آستان پدر بزرگوار آن امام می‌شوند، زیارتی دلنشین را تجربه کنند.

این آستان ملکوتی، در این ایام علاوه بر گل آرایی و نورپردازی ویژه، محل برپایی محافل جشن و سرور خواهد بود و همزمانی این میلاد فرخنده با ایام دهه مبارک فجر نیز سبب شده تا برنامه‌های این مناسبت، شور و حال مضاعفی داشته باشد. 

حجت الاسلام والمسلمین حسین شریعتی‌نژاد معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی با اشاره به اینکه هر ساله به مناسبت فرارسیدن میلاد پرنور و با برکت امام جواد(ع)، سراسر مشهدالرضا(ع) غرق در شادی و جشن و سرور می‌شود، گفت: به همین مناسبت و برای بهره‌مندی بیشتر زائران از برکات این میلاد خجسته و زیارت بارگاه منور حضرت رضا(ع) مراسم‌های جشن و شادمانی ویژه‌ای نیز با حضور سخنرانان و ذاکران برجسته، در حرم مطهر رضوی برگزار می شود. 

همزمانی شب میلاد با آغاز دهه مبارک فجر 

وی در تشریح این برنامه‌ها اظهار کرد:  سه شنبه 11 بهمن ماه، همزمان با شب میلاد امام جواد(ع)، که با آغاز جشن‌های دهه مبارک فجر نیز مصادف شده است، ویژه برنامه‌ای برای زائران و مجاوران امام رضا(ع) همراه با مدیحه‌سرایی، شعرخوانی آیینی، خاطره‌گویی مبارزان انقلاب، دکلمه‌خوانی و ... برگزار خواهد شد.

به گفته او، این محفل بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، آغاز می‌شود و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی، مدیحه‌سرایی مجید بنی فاطمه از جمله بخش‌های آن خواهد بود. همچنین با توجه به تقارن این شب با آغاز دهه مبارک فجر، بخش خاطره‌گویی دوران انقلاب پیش‌بینی شده و حجت الاسلام کاظم راشد یزدی خاطراتی از آن سالها را برای زائران رضوی روایت خواهد کرد. 

ویژه برنامه های روز میلاد جوادالائمه(ع)

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی ادامه داد: چهارشنبه 12 بهمن ماه نیز مراسم جشن روز ولادت ابن الرضا(ع) از ساعت 10 صبح با قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز می‌شود. 

در این مراسم حجج اسلام، حسین‌علی سعدی و حسینی قمی سخنرانی می‌کنند و اجرای گروه گلدسته‌های حرم، شعر خوانی آیینی، مدیحه‌سرایی و قرائت زیارت جواد الائمه(ع) از دیگر بخش‌های این ویژه برنامه است. 

حجت الاسلام شریعتی نژاد افزود: مراسم شام ولادت با سعادت حضرت جواد الائمه(ع) نیز پس از نماز مغرب و عشاء، با مولودی‌خوانی سید مجید بنی فاطمه آغاز می‌شود و در ادامه حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان به بیان فضایل و کرامات امام جواد(ع) می‌پردازد. شعر‌خوانی آئینی سید حسین سیدی، اجرای گروه سرود گلدسته‌های حرم، دکلمه‌خوانی و مولودی‌خوانی مهدی سروری هم از دیگر بخش‌های این مراسم باشکوه است.

 


برچسب‌ها: جوادالائمه-امام رضا(ع)
[ چهار شنبه 12 بهمن 1401 ] [ 15:56 ] [ مریم محمدی ] [ ]

امانت‌دار(ولادت حضرت فاطمه (س) خجسته باد...

روز اوّل هستی بود. روز آفرینش. خدا می‌خواست هر اسمش را در گوشه‌ای از جهان به ودیعه بگذارد. هستی به انتظار مانده بود. بخش بخش می‌شد و متجلّی می‌گشت. آفرینش شکل می‌گرفت. آسمان، دریا، کهکشان، کوه، درخت و... انسان. خدا می‌خواست از نور خود، در وجود خلیفۀ خود یادگاری بگذارد. آسمان و دریا و کهکشان و کوه و درخت منتظر بودند. راستی، انسان قرار بود کدام اسم خدا را امانت‌دار باشد؟

خدا تمام اسماء و صفاتش را به انسان بخشید و گفت: باید به تعالی برسی تا این اسماء و صفات در تو تجلّی یابند و انسان کامل گردی.

آن‌گاه در وجود یک انسان، گوهری را نشاند که تابناک‌تر از همه بود و گفت: تو امانت‌دارِ هستی می‌شوی. از این پس، هستی از درون وجود تو منتشر می‌شود. تو «مادر»ی!

«مادر» گفت: و من، این قصیدۀ بلند و شیوا که ابیاتم تمام تاریخ بشر را خواهد سرود، آیا «شاه ‌بیت»ی ندارم؟

خدا گفت: شاه بیت مادری، شاه بیت آفرینش است.

همان که «فاطمه» است!

روزت مبارک مادر 


برچسب‌ها: حضرت فاطمه (س)
[ چهار شنبه 28 دی 1401 ] [ 19:49 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

 

 

چه اشتياقي دارد زائر براي پيوستن به تو ..
دلش پر مي‌کشد اما پايش نمي‌رود...
نگاه مي‌کند به آن همه عظمت و مي‌گويد:
خداوندا به من اجازه مي‌دهي پا پيش گذارم؟
يا رسو ل الله اجازه مي دهي ؟
اجازه مي دهند ملائک ؟
وقلبش مطمئن است از جواب اجازه و جواز پيش آمدن به سمت رضا عليه السلام
يا سريع الرضا به حق رضا عليه السلام مرا پذيرا باشد
ادخلوها بسلام آمنين

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


برچسب‌ها: امام رئوفشمس الشموس
[ چهار شنبه 17 آذر 1400 ] [ 11:24 ] [ مریم محمدی ] [ ]

چه اشتياقي دارد زائر براي پيوستن به تو ..
دلش پر مي‌کشد اما پايش نمي‌رود...
نگاه مي‌کند به آن همه عظمت و مي‌گويد:
خداوندا به من اجازه مي‌دهي پا پيش گذارم؟
يا رسو ل الله اجازه مي دهي ؟
اجازه مي دهند ملائک ؟
وقلبش مطمئن است از جواب اجازه و جواز پيش آمدن به سمت رضا عليه السلام
يا سريع الرضا به حق رضا عليه السلام مرا پذيرا باشد

ادخلوها بسلام آمنين


برچسب‌ها: امام رئوفشمس الشموس
[ چهار شنبه 17 آذر 1400 ] [ 11:3 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

۱۴۰۰-۰۸-۲۵
خواهری که به مشهد نرسید...
 
 
 
خواهری که به مشهد نرسید...
 
 
 
پس از هجرت امام رضا (ع) به خراسان، حضرت معصومه (س)، خواهر آن‌ حضرت در سال 201 قمری به طلب ایشان از مدینه حرکت نمود ولی به دلیل بیماری در قم سکنی گزید و پس از 17 روز در این شهر درگذشت.

پس از هجرت امام رضا (ع) به خراسان، فاطمه معصومه (س)، خواهر آن‌ حضرت در سال 201 قمری به طلب ایشان از مدینه حرکت نمود و هنگامی‌که به ساوه رسید، بیمار شد و از خادمش خواست او را به قم برد.

حضرت معصومه (س)، آن‌جا در منزل موسی بن خزرج اشعری میهمان بود تا این‌که پس از 17 روز درگذشت و موسی بن خزرج او را در زمینی متعلق به خودش، مشهور به «بابلان» دفن نمود و بر سر قبر او با بوریا سایبان ساخت و پس از آن زینب، دختر امام جواد (ع) بر روی آن بقعه‌ای برپا ساخت.

در برخی منابع متأخر، از همراهی برخی علویان و همچنین برادران حضرت معصومه (س) با ایشان در سفر به خراسان سخن به میان آمده است. اما منابع متقدم انساب و تاریخ به این موضوع اشاره ای نکرده اند.

در منابع حدیثی از حضرت رضا (ع) دربارۀ زیارت قبر فاطمه معصومه (س) بیان شده که چنین است: حدثنا علي بن إبراهيم بن هاشم عن أبيه عن سعد بن سعد قال: سألت أباالحسن الرضا (ع) عن زيارة فاطمة بنت موسى بن جعفر، فقال: من زارها فله الجنه‌. از سعد بن سعد مروى است كه گفت: از حضرت ابى‌الحسن الرضا (ع) سؤال كردم از زيارت قبر فاطمه دختر موسى بن جعفر (ع) در شهر قم فرمود: هر گاه كسى آن معصومه را زيارت كند، بهشت از براى او است.

از حضرت معصومه (س) احادیثی در کتب روایی شیعه موجود است. از جمله حدیث پیامبر (ص) که فرمود: «من کنت مولاه فعلی مولاه» و حدیث دیگر از پیامبر (ص) که خطاب به امام علی (ع) فرمود: «انت منی بمنزله هارون من موسی».

نویسنده: دکتر سیدحسن حسینی، پژوهشگر گروه سادات و مفاخر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی


برچسب‌ها: یا حضرت معصومه (س)-امام رئوف(ع)
[ چهار شنبه 26 آبان 1400 ] [ 11:38 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

محبت و مهرورزی مهمترین شاخصه خانواده رضوی

 

 
۱۴۰۰-۰۷-۱۱
محبت و مهرورزی مهمترین شاخصه خانواده رضوی
 
 
 
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: نخستین و مهمترین اصل در خانواده رضوی اصل محبت و عشق ورزیدن است که رعایت آن موجب استحکام بنیان خانواده می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، کارشناس دینی در سلسله جلسات سخنرانی حرم مطهر رضوی که همزمان با ایام دهه آخر ماه صفر در صحن پیامبر اعظم (ص) برگزار شد، گفت: نخستین و مهمترین اصل در خانواده رضوی اصل محبت و عشق ورزیدن است که رعایت آن موجب استحکام بنیان خانواده می‌شود.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که دوست داشتن همسر را یکی از نشانه‌های اهل ایمان می‌دانند بیان کرد: خانواده رضوی، خانواده‌ای است که اعضای آن نسبت به هم مهر می‌ورزند و کسی که با همسر و فرزندان خود رفتار خوبی ندارد نمی‌تواند ادعای ایمان داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از شیوه‌های ابراز محبت به همسر تشکر کردن از او است. یک مرد با ایمان همواره از همسرش به خاطر زحماتی که در خانه می‌کشد تشکر می‌کند و در مقابل زن نیز باید قدردان زحمات همسر خود باشد.

حجت‌الاسلام رفیعی اظهار کرد: یکی دیگر از شیوه‌های ابراز محبت خدمت کردن به همسر است. در روایتی از رسول اکرم (ص) خدمت مرد به زن همانند صدقه دادن در راه خدا است.

وی افزود: یکی دیگر از مصادیق مهرورزی و محبت زن و شوهر در خانواده، این است که نسبت به عیوب و یا اشتباهات یکدیگر تغافل داشته باشند و بیشتر به خوبی‌های یکدیگر توجه کنند.

این مدرس حوزه تاکید کرد: خانواده اسلامی باید کانون محبت و مهرورزی زن و شوهر نسبت به هم باشد در این صورت است که خانواده بستری برای تربیت فرزندانی شایسته و با ایمان خواهد شد.


برچسب‌ها: امام رضا امام رئوف ،
[ چهار شنبه 28 مهر 1400 ] [ 9:58 ] [ مریم محمدی ] [ ]

شهادت امام رضا (ع) در تقویم چه روزی است ؟

تاریخ شهادت امام رضا 1400 در تقویم قمری برابر است با الخمیس ، ۳۰ صفر ۱۴۴۳

۳۰ / ۲ / ۱۴۴۳

 

شهادت امام رضا در سال 1400 چه روزی است ؟

شهادت امام رضا (ع) در تقویم میلادی سال 1400 برابر است با 2021 October 7 , Thursday

7 - 10 - 2021

شهادت امام رضا (ع) در سال 1400 / تاریخ شهادت امام رضا

تاریخ دقیق شهادت امام رضا (ع)

در نحوه به شهادت رسیدن امام نقل شده است که مأمون به یکی از خدمتکاران خویش دستور داده بود تا ناخن‌های دستش را بلند نگه دارد و بعد به او دستور داد تا دست خود را به زهر مخصوصی آلوده کند و در بین ناخن‌هایش زهر قرار دهد و اناری را با دستان زهر‌آلودش دانه کند و او دستور مأمون را اجابت کرد.

مأمون نیز انار زهرآلوده را خدمت حضرت گذارد و اصرار کرد که امام ازآن انار تناول کنند. اما حضرت از خوردن امتناع فرمودند و مأمون اصرار کرد تا جایی که حضرت را تهدید به مرگ نمود و حضرت به جبر, قدری از آن انار مسموم تناول فرمودند. بعد از گذشت چند ساعت، زهر اثر کرد و حال حضرت دگرگون گردید و صبح روز بعد در سحرگاه روز ۲۹ صفر سال ۲۰۳ هجری قمری امام رضا (علیه السلام) به شهادت رسیدند.

شهادت امام رضا (ع) در سال 1400 / تاریخ شهادت امام رضا

 

تسلیت شهادت امام رضا (ع)

یا رضا
بر یازده امام چو دلم تنگ می‌شود
می‌آیم و طواف مزار تو می‌کنم...............................

 


برچسب‌ها: شهادت امام رضا امام رئوف
[ چهار شنبه 28 مهر 1400 ] [ 9:39 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

مسابقه کتابخوانی «تجلی قرآن در حماسه عاشورا»

 

در دهه دوم محرم انجام می‌شود؛
۱۴۰۰-۰۶-۰۲
مسابقه کتابخوانی «تجلی قرآن در حماسه عاشورا»
به همت مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی مسابقه کتابخوانی «تجلی قرآن در حماسه عاشورا» ویژه دهه دوم ماه محرم برگزار می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، مسابقه کتابخوانی «تجلی قرآن در حماسه عاشورا» از جمله برنامه‌های مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی است که با شعار «با قرآن حسینی بمانیم» ویژه خانواده‌ها تدارک دیده شده است.

سوالات این مسابقه از 5 شهریور ماه در صفحات مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در فضای مجازی به نشانی quran_aqr@ بارگذاری خواهد شد و علاقه‌مندان تا هفتم شهریور فرصت دارند به سوالات آن پاسخ دهند.

کتاب تجلی قرآن در حماسه عاشورا به صورت پی دی اف در کانال‌های این مرکز به صورت پی دی اف بارگزاری می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه این کتاب ضمن بالا بردن اطلاعات خود پیرامون حماسه عاشورا، در این مسابقه فرهنگی شرکت کنند.

این کتاب توسط محسن نورایی در دو بخش با عنوان تجلی قرآن در گفتار و رفتار نقش آفرینان کربلا تالیف شده که در فصول مختلف به این موضوعات پرداخته است.

علاوه بر مسابقه تجلی قرآن در حماسه عاشورا، مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی با هدف توسعه و ترویج مفاهیم و فعالیت‌های قرآنی برنامه‌های متعددی از قبیل مسابقه «عاشورا در کلام وحی» از سخنان استاد قرائتی، ختم قرآن توسط خانواده‌ها و نذر تلاوت در هیئت و مساجد به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش را ویژه دهه دوم محرم برای خانواده‌ها در نظر گرفته است.


برچسب‌ها: امام رضا امام رئوف ،آامام حسین
[ پنج شنبه 4 شهريور 1400 ] [ 21:35 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

مسابقه کتابخوانی «تجلی قرآن در حماسه عاشورا»

 

در دهه دوم محرم انجام می‌شود؛
۱۴۰۰-۰۶-۰۲
مسابقه کتابخوانی «تجلی قرآن در حماسه عاشورا»
به همت مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی مسابقه کتابخوانی «تجلی قرآن در حماسه عاشورا» ویژه دهه دوم ماه محرم برگزار می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، مسابقه کتابخوانی «تجلی قرآن در حماسه عاشورا» از جمله برنامه‌های مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی است که با شعار «با قرآن حسینی بمانیم» ویژه خانواده‌ها تدارک دیده شده است.

سوالات این مسابقه از 5 شهریور ماه در صفحات مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در فضای مجازی به نشانی quran_aqr@ بارگذاری خواهد شد و علاقه‌مندان تا هفتم شهریور فرصت دارند به سوالات آن پاسخ دهند.

کتاب تجلی قرآن در حماسه عاشورا به صورت پی دی اف در کانال‌های این مرکز به صورت پی دی اف بارگزاری می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه این کتاب ضمن بالا بردن اطلاعات خود پیرامون حماسه عاشورا، در این مسابقه فرهنگی شرکت کنند.

این کتاب توسط محسن نورایی در دو بخش با عنوان تجلی قرآن در گفتار و رفتار نقش آفرینان کربلا تالیف شده که در فصول مختلف به این موضوعات پرداخته است.

علاوه بر مسابقه تجلی قرآن در حماسه عاشورا، مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی با هدف توسعه و ترویج مفاهیم و فعالیت‌های قرآنی برنامه‌های متعددی از قبیل مسابقه «عاشورا در کلام وحی» از سخنان استاد قرائتی، ختم قرآن توسط خانواده‌ها و نذر تلاوت در هیئت و مساجد به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش را ویژه دهه دوم محرم برای خانواده‌ها در نظر گرفته است.


برچسب‌ها: امام رضا امام رئوف ،آامام حسین
[ پنج شنبه 4 شهريور 1400 ] [ 21:35 ] [ مریم محمدی ] [ ]
 
حمایت از بیماران کرونایی نیازمند در طرح «آقا حساب کردند»

 

 
۱۴۰۰-۰۶-۰۴
حمایت از بیماران کرونایی نیازمند در طرح «آقا حساب کردند»
به همت مدیریت امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی، طرح حمایتی جدیدی برای مساعدت به خانواده‌های درگیر کرونا با عنوان «آقا حساب کردند» اجرا می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، به همت مدیریت امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی، طرح حمایتی جدیدی برای مساعدت به خانواده‌های درگیر کرونا آغاز شد.

هادی غلامی، مدیر امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی در این رابطه اظهار کرد: با توجه به شرایط دشوار موج پنجم کرونا و برای کمک‌رسانی بیشتر به خانواده‌هایی که توان مالی چندانی ندارند و گاها چند عضو خانواده آنها به کرونا مبتلا شده‌اند، در قالب طرح «آقا حساب کردند» به نام علی بن موسی الرضا(ع) در خرید و تسویه حساب هزینه داروهای کرونا کمک صورت می‌گیرد.

وی افزود: این طرح با همراهی تشکل‌های مردمی و کانون‌های خدمت رضوی در سطح شهر مشهد برای شناسایی خانواده‌های کم توان و پرداخت درصدی از هزینه‌های تهیه داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی در حال اجراست. بسته به سطح نیاز افراد، حتی تخفیف ۱۰۰ درصدی هم به خرید داروها تعلق می‌گیرد.

غلامی با اشاره به شیوه شناسایی و مساعدت صورت گرفته در قالب این طرح جدید گفت: چند نیروی خادمیار در داروخانه‌های محوری شهر مستقر شده‌اند و با هماهنگی انجام شده با داروخانه، نسبت به پرداخت بخشی تا همه هزینه داروهای نیازمندان اقدام می‌شود.

به گفته وی، بخشی از افراد تحت پوشش این طرح نیز در جریان حضورشان در مرکز درمان سرپایی بیماران کرونایی زائرسرای رضوی شناسایی شده و مورد مساعدت قرار می‌گیرند.

گفتنی است، اداره کل نذورات آستان قدس رضوی نیز در قالب «نذر تسویه حساب داروی بیماران نیازمند کرونایی» آماده دریافت نذورات مردمی است و خیرین می‌توانند از طریق شماره کارت 6104337811291333 و یا کد دستوری  #۸* و یا مراجعه به دفاتر نذورات حرم منور رضوی کمک‌های خود را در این زمینه اهداء کنند.


برچسب‌ها: امام رضا امام رئوف
[ پنج شنبه 4 شهريور 1400 ] [ 21:31 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

امام رضاامام رئوف تسلیت عرض میکنیم شهادت فرزند عزیزتان را به محضر شما وامام زمان (عج)منجی عالم بشریت 

شهادت امام محمد تقی (ع)امام جواد (ع)تسلیت باد ..............


برچسب‌ها: شهادت امام جواد امام رضا امام رئوفامام محمد تقی
[ یک شنبه 20 تير 1400 ] [ 19:1 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

 

 

 

ویژه برنامه‌های شب و روز ولادت حضرت رضا(ع) در حرم رضوی

 

 
۱۴۰۰-۰۳-۳۱
ویژه برنامه‌های شب و روز ولادت حضرت رضا(ع) در حرم رضوی
برنامه های حرم مطهر رضوی به مناسبت ولادت امام هشتم، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) اعلام شد.

به گزارش آستان نیوز، معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، برنامه های متعددی را برای این ولادت فرخنده پیش بینی کرده است که از امشب آغاز خواهد شد.
این برنامه ها از ساعت 19 امشب همزمان با شب میلاد حضرت رضا(ع) با همخوانی قرآن کریم آغاز می‌شود و در ادامه گروه همخوانی «گلدسته‌های حرم» همنوا با زائران، صلوات خاصه حضرت رضا(ع) را قرائت می‌کنند. پخش کلیپ کتاب خوانی، مشاعره با اجرای سعید بیابانکی، شعرخوانی سید حمیدرضا برقعی، مسابقه کتابخوانی، اجرای نمایش آئینی گروه جلوه هشتم، مداحی و دکلمه خوانی، از ویژه برنامه‌هایی است که به همین مناسبت قبل از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

نماز جماعت مغرب و عشاء نیز به امامت حجت ‌الاسلام و المسلمین کاظم راشد یزدی اقامه خواهد شد و پس از آن زائران حاضر در حرم مطهر رضوی، زیارت امین الله را به نیابت از مقام معظم رهبری و شهید حاج قاسم سلیمانی قرائت خواهند کرد. پخش کلیپ، گفتگو با خانواده شهید سردار سلیمانی و مدیحه‌سرایی مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سید مهدی میرداماد و حاج احمد واعظی نیز از دیگر بخش‌های این مراسم است.

در ادامه این مراسم آیت الله سید محمد سعیدی، تولیت حرم حضرت معصومه(س) به ایراد سخن می پردازد و برنامه های شب ولادت امام رضا(ع) با  مدیحه سرایی حاج محمود واعظی و اجرای گروه سرود گلدسته‌های حرم در ساعت 22:10 به پایان می‌رسد.

 

آیین تعویض پرچم گنبد با حضور تولیت آستان قدس رضوی
برنامه های سالروز ولادت حضرت رضا(ع) نیز از ساعت 5 بامداد فردا و با برگزاری آیین تعویض پرچم گنبد حرم مطهر آغاز خواهد شد. در این برنامه که حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی نیز در آن حضور خواهد داشت، خادمان رضوی آیین دیرینه تعویض پرچم را اجرا خواهند کرد.

 

سخنرانی رئیس جمهور منتخب در جشن روز ولادت
فردا همزمان با سالروز ولادت امام مهربانی ها برنامه های متعدد دیگری نیز در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد. جشن محوری این روز، از ساعت 18 در صحن پیامبر اعظم(ص) آغاز می شود و سخنران آن آیت الله رئیسی، رئیس جمهوی منتخب مردم خواهد بود.
شایان ذکر است پس از اعلام نتایج سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، تولیت آستان قدس رضوی ضمن تبریک به منتخب مردم، از ایشان برای حضور در جشن میلاد امام هشتم(ع) دعوت کرده بود.

 

 

 

[ سه شنبه 1 تير 1400 ] [ 19:21 ] [ مریم محمدی ] [ ]
[ سه شنبه 1 تير 1400 ] [ 19:11 ] [ مریم محمدی ] [ ]

بنام خدا ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی مبارکباد .....

 

 

 

یکروز خادمیاری امام رئوف در ولادت کریم اهل بیت در ماه مبارک رمضان 1400

در روز ولادت کریم اهل بیت ووعده با امام رئوف امسال روز خادمیاری مجازی را در روز ولادت کریم اهل بیت سعی کردیم با انجام کارههایی که موجب رضایت امام رضا (ع)و امام حسن مجتبی باشد انجام دهیم ضمن اینکه ماه مبارک رمضان بود وروزه دار بودیم تلاش کردم تا دلی را نرنجانم دروغ نگویم غیبت نکنم .تهمت نزنم ودر حد توان دستی را بگیرم ....  

ساعت4 بعد از ظهر بود که خانمی در زد من در خواب بودم بیدار شدم ورفتم ببینم کارش چیست بعد از احولپرسی ومعذرت خواهی که  ازخواب بیدار کرده چنین ادامه داد دیروز در همسایگی شما که درخت توتی بود برای کندن توت برای دختر 9 ساله ام که روزه بود واز من خواست تا برای افطارش از ان بکنم  ولازم بذکر است بگویم که این درخت در بیرون منزل هست واجازه دادن که هر کسی خواست از ان بخورد خلاصه خانم ادامه داد که وقتی داشتم توت میکندم از پایین درخت گوشی که در دستم بود افتاده وگم شده  از من خواست با هم برویم در همسایه ای که از انجا توت کندن را بزنیم شاید گوشی را کسی یا حتی خود صاحبخانه پیدا کرده ونگهداشته ونمیداند صاحبش کیست ....

گفتم اشکال نداره اورا همراهی کردم تا خانه همسایه ... زنگش را که زدیم امد وصحبت کردن او گفتنه کسی گوشی داده ونه من خودم پیدا نکردم اگر پیدا شد حتما به دستت میرسانم ... بعد خانمی که گوشیرا گم کرده بود حلالیت خواست که ما توت شما رو دیروز دخترم روزه بود دلش خواست کندیم او هم با تمام وجود گفت نوش جانتان این درخت بیرون منزل هست همه میخورن شما هم یکی از انه... خلاصه خانم گفت من گوشی که گم کردم شاید اصلا خریداری نداشته باشد ولی برای خودم با توجه به شماره هاش ارزش دارد وبا توجه به اینکه در استانه طلاق گرفتن هستم خیلی این گوشی کمکم هست چون دادگستری همه ی ابلاغ ها را به این خطم میفرستد از بدبختی هایش گفتاز اذیت کردن شوهرش واینکه اصرار دارد که اورا طلاق بدهد وحتی دو فرزندش را هم از او بگیرد اما انقدر مادر ودختر ناراحت وگریان از زندگی بودن که مشخص بود در فلاکت وبدبختی به سر میبرن  گفت فقط راضی ام نان خالی بخورم اما بچه هام رو ازم نگیرن گفتم وکیل گرفتی گفت فلانی بعد گفت شوهرم هم فلان وکیل را گرفته دیدم دخترم وکیل شوهر این خانم هست به او چیزی نگتم فقط میگفت انقدر اذیتم کرده که دوست دارم طلاق بگیرم ولی بچه هام رو ازم نگیرن گفتم خدا بزرگه من دعا میکنم که بچه هات رو نگیرن بعد از در همسایه امدیم به سمت منزل خودمان ....در روز ولادت امام حسن جرقه ای به ذهنم زد گفتم ما که نمیتوانیم کار بزرگی انجام بدهیم اینها در فقر بسر میبرن با این حال دختر 9 ساله اش روزه هست  گفتم به خانم یک لحظه وایستا تا من برگردم امدم مبلغی در پاکت گذاشتم وبردم بدون اینکه دخترش ببیند ارام به دستش دادم گفتم نگران بچه هات نباش ان شاله شوهرت ازت نمیگیره ... او رفت ولی من یه لحظه خدا را در دلم احساس کردم کرامت امام رئوف وامام حسن یادم امدخوشحالشدم که توانستم به کسی درروز ولادت کریم اهل بیت نانی برسانم ... وخیلی خوشحال میشوم چنین مواقعی که بتوانم دلی را شاد کنم ..خدایابپاس تمام بزرگیت شکر 

برگشتم خانه به دخترم گفتم خانم فلان موکلت آمده بود وخیلی ناراحت ونگران درسته کار شما اینهست که طرف موکلت را بگیری وبه نفع او کار کنی اینجا اینکار را در مورد فرزندانش نکن من راضی نیستم فرزندی تربیت کنم که مادری را از فرزندش بخاطر منافع خودش بگیرد دخترم گفت اتفاقا خودمون هم میدونیم شوهر این خانم مقصره ولی دیگه به اجبار وکیل این پرونده شدم ولی قول میدم اجازه ندم فرزندانش رو به پدرش بدهند راهنمایی میکنم که بچه ها بگن ما مادرمون رو میخوایم وبلاخره با تلااش های دخترم وسفارش هایم فرزندان این مادر زجر کشیده در کنارش هستن وبه خوشی زندگی میکنن واین یک روز خامیاری امام رئوف بود در روز ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع)...

نویسنده :مریم محمدی 


برچسب‌ها: خادمیاری امام رئوفامام حسن کریم اهلبیت (ع8)
[ شنبه 18 ارديبهشت 1400 ] [ 10:52 ] [ مریم محمدی ] [ ]
اعلام برنامه های تبلیغی حرم مطهر رضوی در دهه فجر/ از تبیین بیانیه گام دوم تا طنین اندازی آواهای انقلابی
۱۳۹۹/۱۱/۱۱ - ۲۲:۲۴

 

اعلام برنامه های تبلیغی حرم مطهر رضوی در دهه فجر/ از تبیین بیانیه گام دوم تا طنین اندازی آواهای انقلابی
 
 
 
 
به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تقارن آن با ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ویژه برنامه های فرهنگی و تبلیغی متعددی را برای ارائه به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) تدارک دیده است.

به گزارش آستان نیوز، «به وقت انقلاب» یکی از ویژه برنامه های این ایام است که از 12 تا 22 بهمن ماه، هر شب در رواق امام خمینی(ره) و ایوان مقصوره حرم مطهر برگزار می شود. محور اصلی این برنامه، تبیین بیانیه گام دوم انقلاب است که در قالب سخنرانی وعاظ و کارشناسان به زائران ارائه خواهد شد.

نشست های پرسمان دینی با موضوع «افول آمریکا»
از دیگر برنامه های تبلیغی حرم مطهر در این دهه، می توان به برگزاری سلسله جلسات پرسمان دینی با موضوع «افول آمریکا» اشاره کرد که وحید یامین پور و سید محمد مرندی کارشناس مجری آن خواهند بود و از جمله مهمانان این برنامه می توان به احمد رهدار، علی ذوعلم، حسن رحیم پور ازغدی، حجت ا... عبدالملکی، محمدرضا اسلاملو، شهریار بحرانی، نادر طالب زاده و مجید شاه حسینی اشاره کرد.
«چهره منفور آمریکا در بین ملت ها»، «قدرت نرم جمهوری اسلامی»، «تقابل دین و حاکمیت در آمریکا»، «دموکراسی و آزادی در آمریکا»، «اقتصاد آمریکا و مقایسه آن با اقتصاد ایران»، «معضلات اجتماعی در آمریکا»، «بحران در جهانی‌سازی آمریکا»، «عرصه‌های تقابل با نظام استکبار»، «حقوق اجتماعی-سیاسی سیاه و سفید در آمریکا» و «آمریکا، مستعمره صهیونیست» از مهمترین موضوعات این نشست ها خواهد بود.

همچنین این سلسله نشست ها همه روزه در ایام دهه فجر در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی ساعت 15 برگزار می شود.

طنین «آوای انقلاب» و «گلدسته های رضوی»
از جمله برنامه های هنری معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در دهه مبارک فجر نیز باید به برگزاری نخستین جشنواره سرود حرم با نام «آوای انقلاب» و همچنین نخستین جشنواره مکبری حرم با نام «گلدسته های رضوی» اشاره کرد.
این برنامه ها که ویژه نوجوانان است با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و مرکز رسیدگی به امور و با هدف تقویت روحیه انقلابی و انگیزه‌های حماسی این گروه سنی برگزار خواهد شد. در قالب جشنواره «آوای انقلاب»،30 گروه سرود نوجوان آواها و سروده‌های انقلابی خود را به زائران حضرت رضا(ع) تقدیم خواهند کرد.

«همسفر تا بهشت» برای زوج های جوان
ویژه برنامه «همسفر تا بهشت» نیز در دهه فجر میزان زوج های جوانی است که به مدت سه روز میهمان ویژه حضرت رضا(ع) خواهند بود و در برنامه هایی که توسط آستان قدس رضوی برای آن ها تدارک دیده شده، شرکت خواهند کرد. این برنامه در روزهای 14، 15 و 16 بهمن ماه در رواق شیخ طوسي حرم مطهر برگزار می شود.

ختم قرآن به نیابت از شهدای انقلاب
اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی هم در این ایام ویژه برنامه‌های را پیش بینی کرده که از آن جمله می‌توان به برنامه قرآنی «طلوع قرآن» اشاره کرد که همه روزه پس اقامه نماز صبح در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
«کرسی تلاوت رضوی در جوار عترت» و محفل قرآنی «ام ابیها» ویژه بانوان، مسابقات قرآنی «والفجر»، «از قرآن بپرس»، «در محضر قرآن» و «ریحانه النبی»، برپایی کارگاه‌های هنری خوشنویسی، نقاشی، تذهیب و معرق، برگزاری نشست‌های قرآنی در فضای مجازی و همچنین ختم قرآن به نیابت از شهدای انقلاب از دیگر برنامه های قرآنی حرم مطهر در دهه فجر است.

برنامه‌های تبلیغی ویژه زائران غیر ایرانی
در دهه مبارک فجر، برای زائران غیرایرانی حرم مطهر نیز برنامه های به زبان های اردو، عربی، انگلیسی و آذری پیش بینی شده است.
«به سبک روح ا...» عنوان ویژه برنامه گفت و گو محوری است که به همت مدیریت امور زائران غیر ایرانی و با حضور اساتید مطرح بین المللی اردو زبان تدارک دیده شده و از بستر فضای مجازی، شبکه‌های سراسری قرآن، افق و شبکه های جهانی ولایت و هدایت پخش می‌شود.
«تاثیرات انقلاب اسلامی»، «امام خمینی(ره) و نقش رهبری در اسلام»، «سیره سیاسی و اجتماعی ائمه اطهار(ع)» و «ثمرات پیروزی انقلاب اسلامی» از جمله موضوعات این ویژه برنامه است. تدارک و پخش برنامه هایی به زبان های عربی، انگلیسی و آذری در قالب سخنرانی، بیان احکام، زیارت، وبینار و مداحی نیز از دیگر اقدامات مدیریت امور زائران غیر ایرانی در دهه فجر انقلاب اسلامی است.

گفتنی است؛این ویژه برنامه های فرهنگی و تبلیغی حرم مطهر رضوی در بستر فضای مجازی و از شبکه های قرآن، یک، دو و افق به صورت زنده پخش می‌شود.


برچسب‌ها: دهه فجر مبارکباد
[ سه شنبه 14 بهمن 1399 ] [ 11:8 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

 

 

مژده‌ای منتظران ماه ظفر باز آمد

ماه بهمن به دو صد شوکت و فر باز آمد

دور رنج و تعب حق طلبان شد سپری

روز فخر و شرف اهل نظر باز آمد

شد فروزان به جهان کوکب اقبال وطن

صبح پیروزی ما بار دگر باز آمد

دهه شکوهمند فجر خجسته باد


برچسب‌ها: دهه فجر
[ سه شنبه 14 بهمن 1399 ] [ 11:1 ] [ مریم محمدی ] [ ]

خادمی امام رضا...وحاج قاسم سردار دلها

 

تصویر حاج قاسم سلیمانی در کنار امام خامنه ای

 

 حاج قاسم سلیمانی مرد میدان  تیر ماه 1393 با حکم سید ابراهیم رئیسی تولیت وقت استان قدی رضوی

به خادمی حضرت امام رضا (ع) مفتخر شد...

 

 

ادامه مطلب رابخوانید...


برچسب‌ها: سردار دلها ،حاج قاسم سلیمانی
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 8 بهمن 1399 ] [ 10:32 ] [ مریم محمدی ] [ ]

         السلام علیک یا سلطان خراسان

 

 

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین:

 

1249 مدرسه با آمار دانش آموزان 155000 نفر تحت پوشش طرح مصباح الهدی قرار گرفتند

 


مراسم اختتامیه طرح مصباح الهدی با حضور مدیرکل آموزش و پرورش، رییس ستاد اقامه نماز استان و جمعی از مسئولین، کارشناسان، والدین و دانش آموزان برگزار شد.

 

سالار قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در این مراسم گفت: دغدغه رهبری در آموزش وپرورش این است که بیشتر باید به اهل بیت و ائمه معصومین(ع) توجه شود، در آموزش وپرورش باید به بعد پرورش افکار پرداخت و رشد فکری افراد را در مسیر درست قرار داد.

وی افزود: سعادتمند شدن در این دنیا و آخرت بستگی به سبک زندگی ما در این جهان دارد، در تعالیم دینی ما سفارش های متعددی در مورد بهره گیری از راه و روش و سبک زندگی انبیاء و ائمه معصومین (ع) شده است و در بسیاری از احادیث طریقه درست زندگی کردن را به ما نشان داده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین خاطر نشان کرد: طرح مصباح الهدی در استان قزوین با محوریت شناخت سیره و سنت و روش زندگی امام رضا(ع) شروع و در مدارس اجرا گردید. در واقع همه ارادت و توجه ما به امام رضا(ع)، نشأت گرفته از دین مداری و اعتقاد به ائمه معصومین(ع) است.

ایشان اضافه کرد: طرح مصباح الهدی ویژه دانش آموزان و فرهنگیان در مدارس استان برگزار شد و تعداد 1249 مدرسه با آمار دانش آموزان 155000 نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفتند، همچنین 7368 نفر از فرهنگیان استان نیز در این طرح شرکت نمودند.

سالار قاسمی در ادامه بیان کرد: تعداد 855 اثر به عنوان اثر برتر از مرحله منطقه ای به مرحله استانی راه یافتند که پس ار ارزیابی، تعداد 122 اثر به عنوان آثار برتر در مراسم اختتامه مورد تجلیل قرار گرفتند، در این طرح آثار ارسال شده در قالب تحقیق و پژوهش، شعر، وبلاگ، دل نوشته، داستان، فیلم کوتاه، پوستر، عکس، تئاتر، نمایش، نقاشی، سرود همگانی و ابتکارات می باشد

این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: در این طرح در خصوص معرفی شخصیت ممتاز حضرت امام رضا(ع) در موضوعاتی چون زندگی نامه، کرامات، حکایات، داستان های کاربردی، احادیث و روایات، سبک زندگی (عملی و اخلاقی) به دانش آموزان اقدام شده است.

 

سالار قاسمی تصریح کرد: باید در مسیر این امام همام و با خط مشی او حرکت نماییم، همانگونه که امام رضا(ع) سفارش کرده اند هیچگاه نماز اول وقت را از دست ندهیم و همیشه خود را در مسیر رشد دینی قرار دهیم، سیره عملی امام رضا(ع) را عمل کنیم تا راه و روش ما اصلاح شود.

 

 

 

 

بسمه تعالي

السلام عليك يا علي بن موسي الرضا

ناحيه / منطقه

نام و نام خانوادگي همكار محترم

رشته

جمع تعداد ناحيه/منطقه

آبيك

معصومه حبيبي چنارمن(شهيدشيرودي)

مقاله/تحقيق

4

ناهيد عسگري(شهداي مكه)

شعر

مريم محمدي(جوادالائمه)

وبلاگ

مريم صفري(كوشش)

ابتكارات

آوج

فرهاد رحماني

مقاله/تحقيق

3

مهدي قدياني

شعر

ليلا سهرابي

داستان

اسفرورين

ابوالحسن عظيمي

دلنوشته

3

فاطمه رحماني

نقاشي

شهره رستمي

پوستر

البرز

ليلا قرائي

مقاله/تحقيق

3

مريم سرابي

دلنوشته

آرزو  وحدت

عكس

الموت شرقي

مريم محمدبيگي

وبلاگ

2

زيور تقوائي نيا

ابتكارات

بوئين زهرا

مصطفي پويا

مقاله/تحقيق

4

محمدعلي اكبري

وبلاگ

فاطمه قنبري

نقاشي

مونا تابشي فر

پوستر

تاكستان

فاطمه رحماني

مقاله/تحقيق

3

سيمين محمدزاده

وبلاگ

سهيلا عليدوست

نقاشي

ضياءآباد

هاجر هاشمي

مقاله/تحقيق

3

زهرا يوسفي

دلنوشته

مريم حكمعلي

نقاشي

ناحيه دو

فرشته سعيدي

مقاله/تحقيق

3

مرضيه خمسه

شعر

عاليه اكبري

دلنوشته

ناحيه يك

فاطمه خاتمه

مقاله/تحقيق

5

نورعلي شعباني

دلنوشته

محترم اسماعيلي

دست سازه

اسفنديار نوروز زاده

پوستر

سيده فرحناز شهروزي

داستان

 

           

[ جمعه 3 بهمن 1399 ] [ 11:47 ] [ مریم محمدی ] [ ]


برچسب‌ها: امام رضا
[ چهار شنبه 1 بهمن 1399 ] [ 1:6 ] [ مریم محمدی ] [ ]

دانلود pdf کتاب زندگینامه امام رضا رایگان

 

دانلود pdf کتاب

 

 

 

 

  • نام کتاب : زندگینامه امام رضا
  • ژانر کتاب : دانلود کتاب رمان و کتاب داستان
  • نوع فایل دانلودی : فایل pdf است
  • زبان کتاب : فارسی
  • تاریخ درج : 2019-09-18 00:00:00
  • منتقد و ارسال شده به وسیله : یاشار ایوبی
  • امتیاز منتقد به زندگینامه امام رضا : 6

درود شما بازدید کنندگان به بخش دانلود کتاب خوش آمدید
امروز برای شما دانلود pdf کتاب زندگینامه امام رضا به شکل کامل رایگان تهیه کردیم pdf کتاب زندگینامه امام رضا یکی از pdf کتاب های جالب میباشد pdf کتاب زندگینامه امام رضا در بخش برای بازدید کنندگان قرار گرفته

امامت
زندگی نامه امام علی بن موسی الرضا علیه السلام
مقدمه :
امام علی ‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام می‌باشند.
ایشان در سن ۳۵ سالگی عهده‌دار مسئولیت امامت ورهبری شیعیان گردیدند و حیات ایشان مقارن بود با خلافت خلفای عباسی که سختی‌ها و رنج بسیاری رابر امام رواداشتند و سر انجام مامون عباسی ایشان رادرسن ۵۵ سالگی به شهادت رساند.دراین نوشته به طور خلاصه, بعضی ازابعاد زندگانی آن حضرت را بررسی می نماییم.
نام ،لقب و کنیه امام :
نام مبارک ایشان علی و کنیه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترین لقب ایشان “رضا” به معنای “خشنودی” می‌باشد. امام محمدتقی علیه‌السلام امام نهم و فرزند ایشان سبب نامیده شدن آن حضرت به این لقب را اینگونه نقل می‌فرمایند :” خداوند او را رضا لقب نهاد زیرا خداوند در آسمان و رسول خدا و ائمه اطهار در زمین از او خشنود بوده‌اند و ایشان را برای امامت پسندیده اند و همینطور ( به خاطر خلق و خوی نیکوی امام ) هم دوستان و نزدیکان و هم دشمنان از ایشان راضی و خشنود بود‌ند”.
یکی از القاب مشهور حضرت ” عالم آل محمد ” است . این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان می‌باشد.جلسات مناظره متعددی که امام با دانشمندان بزرگ عصر خویش, بویژه علمای ادیان مختلف انجام داد و در همه آنها با سربلندی تمام بیرون آمد دلیل کوچکی براین سخن است، که قسمتی از این مناظرات در بخش ” جنبه علمی امام ” آمده است. این توانایی و برتری امام, در تسلط بر علوم یکی از دلایل امامت ایشان می‌باشد و با تأمل در سخنان امام در این مناظرات, کاملاً این مطلب روشن می‌گردد که این علوم جز از یک منبع وابسته به الهام و وحی نمی‌تواند سرچشمه گرفته باشد. 
پدر و مادر امام :
پدر بزرگوار ایشان امام موسی کاظم (علیه السلام ) پیشوای هفتم شیعیان بودند که در سال ۱۸۳ ه.ق. به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند و مادرگرامیشان ” نجمه ” نام داشت.
تولد امام :
حضرت رضا (علیه السلام ) در یازدهم ذیقعده‌الحرام سال ۱۴۸ هجری در مدینه منوره دیده به جهان گشودند. از قول مادر ایشان نقل شده است که :” هنگامی‌که به حضرتش حامله شدم به هیچ وجه ثقل حمل را در خود حس نمی‌کردم و وقتی به خواب می‌رفتم, صدای تسبیح و تمجید حق تعالی وذکر ” لااله‌الاالله ” رااز شکم خود می‌شنیدم, اما چون بیدار می‌شدم دیگر صدایی بگوش نمی رسید. هنگامی‌که وضع حمل انجام شد، نوزاد دو دستش را به زمین نهاد و سرش را به سوی آسمان بلند کرد و لبانش را تکان می‌داد؛ گویی چیزی می‌گفت.
نظیر این واقعه, هنگام تولد دیگر ائمه و بعضی از پیامبران الهی نیز نقل شده است, از جمله حضرت عیسی که به اراده الهی در اوان تولد, در گهواره لب به سخن گشوده و با مردم سخن گفتند که شرح این ماجرا در قرآن کریم آمده است.
زندگی امام در مدینه :
حضرت رضا (علیه السلام) تا قبل از هجرت به مرو در مدینه زادگاهشان، ساکن بودند و در آنجا در جوار مدفن پاک رسول خدا و اجداد طاهرینشان به هدایت مردم و تبیین معارف دینی و سیره نبوی می پرداختنند. مردم مدینه نیز بسیار امام را دوست می داشتند و به ایشان همچون پدری مهربان می نگریستند.تا قبل ازاین سفر با اینکه امام بیشترسالهای عمرش را درمدینه گذرانده بود, اما درسراسرمملکت اسلامی پِیروان بسیاری داشت که گوش به فرمان اوامر امام بودند.
امام در گفتگویی که با مامون درباره ولایت عهدی داشتند، در این باره این گونه می فرمایند:” همانا ولایت عهدی هیچ امتیازی را بر من نیفزود. هنگامی که من در مدینه بودم فرمان من در شرق و غرب نافذ بود واگرازکوچه های شهر مدینه عبورمی کردم, عزیرتراز من کسی نبود . مردم پیوسته حاجاتشان را نزد من می آوردند و کسی نبود که بتوانم نیاز او ر ا برآورده سازم, مگر اینکه این کار را انجام می دادم و مردم به چشم عزیز و بزرگ خویش، به من مى نگریستند “.
امامت حضرت رضا (علیه السلام ) :
امامت و وصایت حضرت رضا (علیه السلام ) بارها توسط پدر بزرگوار و اجداد طاهرینشان و رسول اکرم (صلی الله وعلیه واله )اعلام شده بود. به خصوص امام کاظم (علیه السلام ) بارها در حضور مردم ایشان را به عنوان وصی و امام بعد از خویش معرفی کرده بودند که به نمونه‌ای از آنها اشاره می‌نمائیم.
یکی از یاران امام موسی کاظم (علیه السلام ) می‌گوید:” ما شصت نفر بودیم که موسی بن‌جعفر به جمع ما وارد شد و دست فرزندش علی در دست او بود. فرمود :” آیا می‌دانید من کیستم ؟” گفتم:” تو آقا و بزرگ ما هستی”. فرمود :” نام و لقب من را بگوئید”. گفتم :” شما موسی بن جعفر بن محمد هستید “. فرمود :” این که با من است کیست ؟” گفتم :” علی بن موسی بن جعفر”. فرمود :” پس شهادت دهید او در زندگانی من وکیل من است و بعد از مرگ من وصی من می باشد””. (۴)     در حدیث مشهوری نیزکه جابر از قول نبى ‌اکرم نقل می‌کند امام رضا (علیه السلام ) به عنوان هشتمین امام و وصی پیامبر معرفی شده‌اند. امام صادق (علیه السلام ) نیز مکرر به امام کاظم می‌فرمودند که “عالم‌ آل‌محمد از فرزندان تو است و او وصی بعد از تو می‌باشد”.
اوضاع سیاسی :
مدت امامت امام هشتم در حدود بیست سال بود که می‌توان آن را به سه بخش جداگانه تقسیم کرد :
۱- ده سال اول امامت آن حضرت، که همزمان بود با زمامداری هارون.
۲- پنج سال بعد از‌ آن که مقارن با خلافت امین بود.
۳- پنج سال آخر امامت آن بزرگوار که مصادف با خلافت مأمون و تسلط او بر قلمرو اسلامی آن روز بود.
مدتی از روزگار زندگانی امام رضا (علیه السلام ) همزمان با خلافت هارون الرشید بود. در این زمان است که مصیبت دردناک شهادت پدر بزرگوارشان و دیگر مصیبت‌های اسفبار برای علویان ( سادات و نوادگان امیرالمؤمنین) واقع شده است. در آن زمان کوشش‌های فراوانی در تحریک هارون برای کشتن امام رضا (علیه السلام ) می‌شد تا آنجا که در نهایت هارون تصمیم بر قتل امام گرفت؛ اما فرصت نیافت  نقشه خود را عملی کند. بعد از وفات هارون فرزندش امین به خلافت رسید. در این زمان به علت مرگ هارون ضعف و تزلزل بر حکومت سایه افکنده بود و این تزلزل و غرق بودن امین درفساد و تباهی باعث شده بود که او و دستگاه حکومت, از توجه به سوی امام و پیگیری امر ایشان بازمانند. از این رو می‌توانیم این دوره را در زندگی امام دوران آرامش بنامیم.
اما سرانجام مأمون عباسی توانست برادر خود امین را شکست داده و اورابه قتل برساند و لباس قدرت  را به تن نماید و توانسته بود با سرکوب شورشیان فرمان خود را در اطراف واکناف مملکت اسلامی جاری کند. وی حکومت ایالت عراق را به یکی از عمال خویش واگذار کرده بود و خود در مرو اقامت گزید  و فضل ‌بن ‌سهل را که مردی بسیار  سیاستمدار بود ، وزیر و مشاور خویش قرار داد. اما خطری که حکومت او را تهدید می‌کردعلویان بودند که بعد از قرنی تحمل شکنجه وقتل و غارت, اکنون با استفاده از فرصت دودستگی در خلافت هر یک به عناوین مختلف در خفا و آشکار علم مخالفت با مأمون را برافراشته و خواهان براندازی حکومت عباسی بودند؛ به علاوه آنان در جلب توجه افکار عمومی مسلمین به سوی خود ، و کسب حمایت آنها موفق گردیده بودند و دلیل آشکاربر این مدعا این است که هر جا علویان بر ضد حکومت عباسیان قیام و شورش می کردند, انبوه مردم از هر طبقه دعوت آنان را اجابت کرده و به یاری آنها بر می‌خواستندو این ،بر اثر ستم‌ها وناروائیها وانواع شکنجه‌های دردناکی بود که مردم و بخصوص علویان از دستگاه حکومت عباسی دیده بودند. ا زاین رو مأمون درصدد بر آمده بود تاموجبات برخورد با علویان را برطرف کند. بویژه که او تصمیم داشت تشنجات و بحران‌هایی را که موجب ضعف حکومت او شده بود از میان بردارد و برای استقرار پایه‌های قدرت خود ، محیط را امن و آرام سازد. لذا با مشورت وزیر خود فضل‌بن‌سهل تصمیم گرفت تا دست به خدعه‌ای بزند. او تصمیم گرفت تا خلافت را به امام پیشنهاد دهد وخود از خلافت به نفع امام کناره‌ گیری کند, زیرا حساب می‌کرد نتیجه از دو حال بیرون نیست ، یا امام می‌پذیرد و یا نمی‌پذیرد و در هر دو حال برای خوداو و خلافت عباسیان، پیروزی است. زیرا اگر بپذیرد ناگزیر, بنابر شرطی که مأمون قرار می‌داد ولایت عهدی آن حضرت را خواهد داشت و همین امر مشروعیت خلافت او را پس از امام نزد تمامی گروه‌ها و فرقه‌های مسلمانان تضمین می‌کرد. بدیهی است  برای مأمون آسان بود در مقام ولایتعهدی بدون این که کسی آگاه شود، امام را از میان بردارد تا حکومت به صورت شرعی و قانونی به او بازگردد. در این صورت علویان با خوشنودی به حکومت می‌نگریستند و شیعیان خلافت او را شرعی تلقی می‌کردند و او را به عنوان جانشین امام می پذیرفتند.ازطرف دیگر چون مردم حکومت را مورد تاییدامام می دانستند لذا قیامهایی که برضدحکومت می شد جاذبه و مشروعیت خود را از دست می‌داد.
او می‌اندیشید اگر امام خلافت را نپذیرد ایِشان را به اجبار ولیعهد خودمی کند که دراینصورت بازهم خلافت وحکومت او درمیا ن مردم و شیعیان توجیه می گردد ودیگر اعتراضات وشورشهایی که به بهانه غصب خلافت وستم, توسط عباسیان انجام می گرفت دلیل وتوجیه خودراازدست می دادوبااستقبال مردم ودوستداران امام مواجه نمی شد. ازطرفی اومی توانست امام را نزد خود ساکن کند و از نزدیک مراقب رفتار امام و پیروانش باشد و هر حرکتی از سوی امام و شیعیان ایشان را سرکوب کند.  همچنین اوگمان می کردکه ازطرف دیگر شیعیان و پیروان امام ، ایشان را به خاطر نپذیرفتن خلافت  در معرض سئوال و انتقاد قرار خواهند دادوامام جایگاه خودرادرمیان دوستدارانش ازدست می دهد.
سفر به سوی خراسان :
مأمون برای عملی کردن اهداف ذکر شده چند تن از مأموران مخصوص خود را به مدینه, خدمت حضرت رضا (علیه السلام ) فرستاد تا حضرت را به اجبار به سوی خراسان روانه کنند. همچنین دستور داد حضرتش را از راهی که کمتر با شیعیان برخورد داشته باشد, بیاورند. مسیر اصلی در آن زمان راه کوفه ، جبل ، کرمانشاه و قم بوده است که نقاط شیعه‌نشین و مراکز قدرت شیعیان بود. مأمون احتمال می‌داد که ممکن است شیعیان با مشاهده امام در میان خود به شور و هیجان آیند و مانع حرکت ایشان شوند و بخواهند آن حضرت را در میان خود نگه دارند که در این صورت مشکلات حکومت چند برابر می‌شد. لذا امام را از مسیر بصره ، اهواز و فارس به سوی مرو حرکت داد.ماموران او نیزپیوسته حضرت رازیر نظر داشتندواعمال امام رابه او گزارش می دادند.
حدیث سلسله الذهب :
در طول سفر امام به مرو ، هرکجا توقف می‌فرمودند, برکات زیادی شامل حال مردم ان منطقه می شد. از جمله هنگامی‌که امام در مسیر حرکت خود وارد نیشابور شدند و در حالی که در محملی قرار داشتند از وسط شهر نیشابور عبور کردند. مردم زیادی که خبر ورود امام به نیشابور را شنیده بودند, همگی به استقبال حضرت آمدند. در این هنگام دو تن از علما و حافظان حدیث نبوی, به همراه گروه‌های بیشماری از طالبان علم و اهل حدیث و درایت، مهار مرکب را گرفته وعرضه داشتند :” ای امام بزرگ و ای فرزند امامان بزرگوار، تو را به حق پدران پاک و اجداد بزرگوارت سوگند می‌دهیم که رخسار فرخنده خویش را به ما نشان دهی و حدیثی از پدران و جد بزرگوارتان پیامبر خدا برای ما بیان فرمایی تا یادگاری نزد ما باشد “. امام دستور توقف مرکب را دادند و دیدگان مردم به مشاهده طلعت مبارک امام روشن گردید. مردم از مشاهده جمال حضرت بسیار شاد شدند به طوری که بعضی از شدت شوق می‌گریستند و آنهایی که نزدیک ایشان بودند ، بر مرکب امام بوسه می‌زدند. ولوله عظیمی در شهر طنین افکنده بود به طوری که بزرگان شهر با صدای بلند از مردم می‌خواستند که سکوت نمایند تا حدیثی از آن حضرت بشنوند. تا اینکه پس از مدتی مردم ساکت شدند و حضرت حدیث ذیل را کلمه به کلمه از قول پدر گرامیشان و از قول اجداد طاهرینشان به نقل از رسول خدا و به نقل از جبرائیل از سوی حضرت حق سبحانه و تعالی املاء فرمودند: ” کلمه لااله‌الاالله حصار من است پس هرکس آن را بگوید داخل حصار من شده و کسیکه داخل حصار من گردد ایمن از عذاب من خواهد بود. ” سپس امام فرمودند: ” اما این شروطی دارد و من خود از جمله آن شروط هستم “.
این حدیث بیانگر این است که از شروط اقرار به کلمه لااله‌الاالله که مقوم اصل توحید در دین می‌باشد، اقرار به امامت آن حضرت و اطاعت وپذیرش گفتار و رفتارامام می‌باشد که از جانب خداوند تعالی تعیین شده است. در حقیقت امام شرط رهایی از عذاب الهی را توحید و شرط توحید را قبول ولایت و امامت می‌دانند.
ولایت عهدی :
باری ، چون حضرت رضا (علیه السلام ) وارد مرو شدند, مأمون از ایشان استقبال شایانی کرد و در مجلسی که همه ارکان دولت حضور داشتند صحبت کرد و گفت :” همه بدانند من در آل عباس و آل علی (علیه السلام ) هیچ کس را بهتر و صاحب حق‌تر به امر خلافت از علی‌بن‌موسی‌رضا (علیه السلام ) ندیدم”. پس از آن به حضرت رو کرد و گفت:” تصمیم گرفته‌ام که خود را از خلافت خلع کنم و آنرا به شما واگذار نمایم”. حضرت فرمودند:” اگر خلافت را خدا برای تو قرار داده جایز نیست که به دیگری ببخشی و اگر خلافت از آن تو نیست ، تو چه اختیاری داری که به دیگری تفویض نمایی “. مأمون بر خواسته خود پافشاری کرد و بر امام اصرار ورزید. اما امام فرمودند :‌ ” هرگز قبول نخواهم کرد “. وقتی مأمون مأیوس شد گفت:” پس ولایت عهدی را قبول کن تا بعد از من شما خلیفه و جانشین من باشید”. این اصرار مأمون و انکار امام تا دو ماه طول کشید و حضرت قبول نمی‌فرمودند و می‌گفتند :” از پدرانم شنیدم, من قبل از تو از دنیا خواهم رفت و مرا با زهر شهید خواهند کرد و بر من ملائک زمین و آسمان خواهند گریست و در وادی غربت در کنار هارون ‌الرشید دفن خواهم شد”. اما مأمون بر این امر پافشاری نمود تا آنجاکه مخفیانه و در مجلس خصوصی حضرت را تهدید به مرگ کرد. لذا حضرت فرمودند :” اینک که مجبورم, قبول می‌کنم به شرط آنکه کسی را نصب یا عزل نکنم و رسمی را تغییر ندهم و سنتی را نشکنم و از دور بر بساط خلافت نظرداشته باشم”. مأمون با این شرط راضی شد. پس از آن حضرت, دست را به سوی آسمان بلند کردند و فرمودند: ” خداوندا ! تو می‌دانی که مرا به اکراه وادار نمودند و به اجبار این امر را اختیار کردم؛ پس مرا مؤاخذه نکن همان گونه که دو پیغمبر خود یوسف و دانیال را هنگام قبول ولایت پادشاهان زمان خود مؤاخذه نکردی. خداوندا عهدی نیست جز عهد تو و ولایتی نیست مگر از جانب تو، پس به من توفیق ده که دین تو را برپا دارم و سنت پیامبر تو را زنده نگاه دارم. همانا که تو نیکو مولا و نیکو یاوری هستی” .
جنبه علمی امام :
مأمون که پیوسته شور و اشتیاق مردم نسبت به امام واعتبار بی‌همتای امام را در میان ایشان می‌دید می خواست تااین قداست واعتبار را خدشه دارسازدوازجمله کارهایی که برای رسیدن به این هدف انجام داد تشکیل جلسات مناظره‌ای بین امام و دانشمندان علوم مختلف از سراسر دنیا  بود، تا آنها با امام به بحث بپردازند، شاید بتوانند امام را ازنظر علمی شکست داده ووجهه علمی امام را زیرسوال ببرند.که شرح یکی از این مجالس را می‌آوریم:
“برای یکی از این مناظرات مأمون فضل‌بن‌سهل را امر کرد که اساتید کلام و حکمت را از سراسر دنیا دعوت کند تا با امام به مناظره بنشینند. فضل نیز اسقف اعظم  نصاری و بزرگ علمای یهود و روسای صابئین ( پیروان حضرت یحیی) بزرگ موبدان زرتشتیان و دیگر متکلمین وقت را دعوت کرد. مأمون هم آنها را به حضور پذیرفت و از آنها پذیرایی شایانی کرد و به آنان گفت:” دوست دارم که با پسر عموی من ( مأمون از نوادگان عباس عموی پیامبر است که ناگزیر پسر عمومی امام می باشد.) که از مدینه پیش من آمده مناظره کنید”. صبح رروز بعد مجلس آراسته‌ای تشکیل داد و مردی را به خدمت حضرت رضا (علیه السلام ) فرستاد و حضرت را دعوت کرد. حضرت نیز دعوت او را پذیرفتند و به او فرمودند :” آیا می‌خواهی بدانی که مأمون کی از این کار خود پشیمان می‌شود”. او گفت : “بلی فدایت شوم”. امام فرمودند :” وقتی مأمون دلایل مرا بر رد اهل تورات از خود تورات و بر اهل انجیل از خود انجیل و از اهل زبور از زبورشان و بر صابئین بزبان ایشان و بر آتش‌پرستان بزبان فارسی و بر رومیان به زبان رومی‌شان بشنود و ببیند که سخنان تک ‌تک اینان را رد کردم و آنها سخن خود را رها کردند و سخن مرا پذیرفتند آنوقت مأمون می‌فهمد که توانایی کاری را که می‌خواهد انجام دهد ندارد و پشیمان می‌شود و لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم”. سپس حضرت به مجلس مأمون تشریف ‌فرما شدند و با ورود حضرت مأمون ایشان را برای جمع معرفی کرد و سپس گفت : ” دوست دارم با ایشان مناظره کنید “. حضرت رضا (علیه السلام)نیز با تمامی آنها از کتاب خودشان درباره دین و مذهبشان مباحثه نمودند. سپس امام فرمود:” اگر کسی درمیان شما مخالف اسلام است بدون شرم و خجالت سئوال کند”. عمران صایی که یکی از متکلمین بود از حضرت سئوالات بسیاری کرد و حضرت تمام سئوالات او را یک به یک پاسخ گفتند و او را قانع نمودند. او پس از شنیدن جواب سئوالات خود از امام  شهادتین را بر زبان جاری کرد و اسلام آورد و با برتری مسلم امام، جلسه به پایان رسید و مردم متفرق شدند. روز بعد حضرت، عمران صایی را به حضور طلبیدند و او را بسیار اکرام کردند و از آن به بعد عمران صایی خود یکی از مبلغین دین مبین اسلام گردید.
رجاءابن ضحاک که ازطرف مامون مامور حرکت دادن امام ازمدینه به سوی مرو بود,می گوید: “آن حضرت در هیچ شهری وارد نمی شد مگر اینکه مردم از هرسو به او روی می آوردند و مسائل دینی خود را از امام می پرسیدند.ایشان نیز به آنها پاسخ می گفت و احادیث بسیاری از پیامبر خدا و حضرت علی (علیه السلام) بیان می فرمود.هنگامی که ازاین سفربازگشتم نزد مامون رفتم .او ازچگونگی رفتار امام در طول سفر پرسید و من نیز آنچه را در طول سفر از ایشان دیده بودم بازگوکردم . مامون گفت: “آری، ای پسرضحاک !ایشان  بهترین، دانا ترین و عابدترین مردم روی زمین است””.  
اخلاق و منش امام:
خصوصیات اخلاقی و زهد و تقوای آن حضرت به گونه ای بود که حتی دشمنان خویش را نیز شیفته و مجذوب خود کرده بود. با مردم در نهایت ادب تواضع و مهربانی رفتار می کرد و هیچ گاه خود را از مردم جدا نمی نمود.
یکی از یاران امام می گوید:” هیچ گاه ندیدم که امام رضا (علیه السلام) در سخن بر کسی جفا ورزد و نیز ندیدم که سخن کسی را پیش از تمام شدن قطع کند. هرگز نیازمندی را که می توانست نیازش را برآورده سازد رد نمی کرد در حضور دیگری پایش را دراز نمی فرمود. هرگز ندیدم به کسی ازخدمتکارانش بدگوئی کند.  خنده او قهقه نبود بلکه تبسم می فرمود. چون سفره غذا به میان می آمد, همه افراد خانه حتی دربان و مهتر را نیز بر سر سفره خویش می نشاند و آنان همراه با امام غذا می خوردند. شبها کم می خوابید و بسیاری از شبها را به عبادت می گذراند. بسیار روزه می گرفت و روزه سه روز در ماه را ترک نمی کرد. کار خیر و انفاق پنهان بسیار داشت. بیشتر در شبهای تاریک, مخفیانه به فقرا کمک می کرد”. (۵) یکی دیگر از یاران ایشان می گوید:” فرش آن حضرت در تابستان حصیر و در زمستان پلاسی بود. لباس او در خانه درشت و خشن بود, اما هنگامی که در مجالس عمومی شرکت می کرد ،  خود را می آراست (لباسهای خوب و متعارف می پوشید). (۶) شبی امام میهمان داشت، در میان صحبت چراغ ایرادی پیدا کرد، میهمان امام دست پیش آورد تا چراغ را درست کند، اما امام نگذاشت و خود این کار را انجام داد و فرمود:” ما گروهی هستیم که میهمانان خود را به کار نمی گیریم”. (۷)
شخصی به امام عرض کرد:” به خدا سوگند هیچکس در روی زمین ازجهت برتری و شرافت اجداد، به شما نمی رسد”. امام فرمودند:” تقوی به آنان شرافت داد و اطاعت پروردگار آنان را بزرگوار ساخت”. (۸)
مردی از اهالی بلخ می گوید:” در سفر خراسان با امام رضا( علیه السلام) همراه بودم. روزی سفره گسترده بودند و امام همه خدمتگذران حتی سیاهان را بر آن سفره نشاند تا همراه ایشان غذا بخورند. من به امام عرض کردم:” فدایت شوم بهتر است اینان بر سفره ای جداگانه بنشینند”.امام فرمود:” ساکت باش, پروردگار همه یکی است. پدر و مادر همه یکی است و پاداش هم به اعمال است”. (۹)
یاسر، خادم حضرت می گوید: “امام رضا (علیه السلام) به ما فرموده بود:” اگر بالای سرتان ایستادم (و شما را برای کاری طلبیدم) و شما مشغول غذا خوردن بودید بر نخیزید تا غذایتان تمام شود:، به همین جهت بسیار اتفاق می افتاد که امام ما را صدا می کرد و در پاسخ او می گفتند:” به غذا خوردن مشغولند” و آن گرامی می فرمود: “بگذارید غذایشان تمام شود””. (۱۰)
یکبار غریبی خدمت امام رسید و سلام کرد و گفت:” من از دوستداران شما و پدران و اجدادتان هستم. ازحج بازگشته ام و خرجی راه را تمام کرده ام اگر مایلید مبلغی به من مرحمت کنید تا خود را به وطنم برسانم و در آنجا معادل همان مبلغ را صدقه خواهم داد زیرا من در شهر خویش فقیر نیستم و اینک در سفر نیازمند مانده ام”. امام برخاست و به اطاقی دیگر رفت واز پشت در دست خویش را بیرون آورد و فرمود:” این دویست دینار را بگیر و توشه راه کن و لازم نیست که از جانب من معادل آن صدقه دهی”.
آن شخص نیز دینار ها را گرفت و رفت. از امام پرسیدند:” چرا چنین کردید که شما را هنگام گرفتن دینار ها نبیند؟” فرمود:” تا شرمندگی نیاز و سوال را در او نبینم “.(۱۱)
امامان معصوم و گرامی ما در تربیت پیروان و راهنمایی ایشان تنها به گفتار اکتفا نمی کردند و در مورد اعمال آنان توجه و مراقبت ویژه ای مبذول می داشتند.
یکی از یاران امام رضا (علیه السلام) می گوید:” روزی همراه امام به خانه ایشان رفتم. غلامان حضرت مشغول بنایی بودند. امام در میان آنها غریبه ای دید و پرسید:” این کیست ؟” عرض کردند:” به ما کمک می کند و به او دستمزدی خواهیم داد”.امام فرمود:” مزدش را تعیین کرده اید؟” گفتند:” نه هر چه بدهیم می پذیرد”.امام برآشفت و به من فرمود:” من بارها به اینها گفته ام که هیچکس را نیاورید مگر آنکه قبلا مزدش را تعیین کنید و قرارداد ببندید. کسی که بدون قرارداد و تعیین مزد، کاری انجام می دهد، اگر سه برابر مزدش را بدهی باز گمان می کند مزدش را کم داده ای ولی اگر قرارداد ببندی و به مقدار معین شده بپردازی از تو خشنود خواهد بود که طبق قرار عمل     کرده ای و در این صورت اگر بیش از مقدار تعیین شده چیزی به او بدهی, هر چند کم و ناچیز باشد؛ می فهمد که بیشتر پرداخته ای و سپاسگزار خواهد بود””. (۱۲)
خادم حضرت می گوید:” روزی خدمتکاران میوه ای می خوردند. آنها میوه را به تمامی نخورده و باقی آنرا دور ریختند. حضرت رضا (علیه السلام) به آنها فرمود:” سبحان الله اگر شما از آن بی نیاز هستید, آنرا به کسانی که بدان نیازمندند بدهید””.
مختصری از کلمات حکمت‌آمیز امام :     
امام فرمودند : “دوست هرکس عقل اوست و دشمن هرکس جهل و نادانی و حماقت است”.  
امام فرمودند :” مهرورزی و دوستی با مردم نصف عقل است”.
امام فرمودند :”چیزی نیست که چشمانت آنرا  بنگرد مگر آنکه در آن پند و اندرزی است”.
امام فرمودند :”  نظافت و پاکیزگی از اخلاق پیامبران است”.
شهادت امام :
در نحوه به شهادت رسیدن امام نقل شده است که مأمون به یکی از خدمتکاران خویش دستور داده بود تا ناخن‌های دستش را بلند نگه دارد و بعد به او دستور دادتا دست خود را به زهر مخصوصی آلوده کند و در بین ناخن‌هایش زهر قرار دهد و اناری را با دستان زهر‌آلودش دانه کند و او دستور مأمون را اجابت کرد. مأمون نیز انار زهرآلوده را خدمت حضرت گذارد و اصرار کرد که امام ازآن انار تناول کنند.اما حضرت از خوردن امتناع فرمودند و مأمون اصرار کرد تا جایی‌که حضرت را تهدید به مرگ نمود و حضرت به جبر, قدری از آن انار مسموم تناول فرمودند. بعد از گذشت چند ساعت زهر اثر کرد و حال حضرت دگرگون گردید و صبح روز بعد در سحرگاه روز ۲۹ صفر سال ۲۰۳ هجری قمری امام رضا ( علیه السلام ) به شهادت رسیدند .
تدفین امام :
به قدرت و اراده الهی امام جواد ( علیه السلام ) فرزند و امام بعد از آن حضرت به دور از چشم دشمنان,  بدن مطهر ایشان را غسل داده وبر آن نماز گذاردند و پیکر پاک ایشان با مشایعت بسیاری از شیعیان و دوستداران آن حضرت در مشهد دفن گردید و قرنهاست که مزار این امام بزرگوار مایه برکت و مباهات ایرانیان است.


منابع:
(۱)-  منتهی الاامال
(۲)-  منتهی الاامال
(۳)-   سوره مریم آیه ۳۰
(۴)-    عیون اخبارالرضا  جلد ۱  صفحه ۲۱
(۵)-    اعلام الوری  صفحه ۳۱۴
(۶)-   اعلام الوری  صفحه ۳۱۵
(۷)-   اصول کافی جلد ۶  صفحه ۳۸۳
(۸)-   عیون اخبارالرضا  جلد۲  صفحه ۱۷۴
(۹)-   اصول کافی جلد ۸  صفحه ۲۳۰
(۱۰)-  اصول کافی جلد ۶  صفحه ۲۹۸
(۱۱)-   مناقب جلد ۴  صفحه ۳۶۰
(۱۲) – اصول کافی جلد ۵  صفحه ۲۸۸

خوشحال میشیم در صورتی که شما از دسته بندی دانلود کارتون ما مراجعه کنید همه سعی و تلاش ما سازگاری سایت با موبایل خواهد بود
لطفا نظرات خود را برای زندگینامه امام رضا بخش pdf کتاب سایت ما قرار بدید


برچسب‌ها: امام رضا
[ جمعه 26 دی 1399 ] [ 20:34 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

 
 

فراخوان هشتمین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال رضوی       تمدید شد تا 30 دی ماه 

  فراخوان هشتمین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال رضوی
       

       

 

 

 

باسمه تعالی

السلام علیک یا علی بن موسی الرضا(علیه السلام)

خدا رحمت کند کسی که امر ما را احیا کند. امام رضا(علیه السلام)

فراخوان هشتمین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال رضوی

(پویش تولید محتوای رضوی درازمجموعه برنامه های هجدهمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(علیه السلام)

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین- بهمن ماه 1399

 

مقدمه:

اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان قزوین با همکاری بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) و مرکز فناوری اطلاعات و رسـانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه آفرینش های هنری و مرکز ارتباطات و رسانه ی آستان قدس رضوی با مشارکت رسانه های اجتماعی و کارافزارهای(اپلیکیشن)"روبیکا، آپارات،تماشا، نماشا، چارخونه، شنوتو، آخرین خبر"،"هشتــمین جشنــــواره ملی رسـانه‌های دیجیـــتال رضـــوی" را با محوریت (پویش تولید محتوای رضوی در فضای مجازی) برگزار می نماید.

اهداف جشنواره:

الف: اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی.

ب: هم افزایی فعالان عرصه فضای مجازی درترویج آموزه های دینی و اهل بیت علیهم السلام به ویژه امام رضا (ع)درجامعه.

ج:تجلیل از فعالان فضای مجازی در حوزه گسترش فرهنگ رضوی و تولید کنندگان آثار ارزنده با رویکرد فرهنگ دینی.

د: همراهی در "نهضت تولید محتوا" با رویکرد ارزشی،دینی و انقلابی در فضای مجازی.

منابع و موضوعات جشنواره:

بهره گیری از آموزه های قرآن کریم،احادیث اهل بیت (ع)به ویژه احادیث رضوی، سخنان وآثار بزرگان، صاحبنظران،اندیشمندان وهنرمندان برای تولید و انتشار آثارمناسب در شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن­های (کارافزارهای) فرهنگی، هنری و رسانه­ای(به ویژه رسانه های اجتماعی مندرج در مقدمه) در زمینه:

1-   تکریم ارزشهای اخلاقی و اعتقادی مانند: صداقت، امانتداری، کرامت انسانها، حفظ آبروی افراد، رزق حلال، نماز و نیایش و... و نکوهش امورغیراخلاقی مانند: دروغ، خیانت در امانت، تهمت وافترا، حرام خواری و.... .

2-   تکریم ارزشهای اجتماعی مانند:روابط حسنه ی اجتماعی و خانوادگی، وقف، فرهنگ کاروتولید، اقتصاد مقاوتی، مسئولیت پذیری به ویژه در قبال جامعه، حفظ محیط زیست، خدمت کریمانه و همدلی مؤمنانه، مدافعان سلامت و... .

3-   زیارت:زیارت حضرت امام رضا(ع)، خاطرات سفر زیارتی،دلنوشته ها و واگویه های زیارت، زیبایی ومعنویت حرم مطهر رضوی، شفاعت و... .

4-   سبک زندگی ایرانی- اسلامی: سبک زندگی رضوی، لباس و پوشش و تغذیه، نحوه مدیریت زمان در زندگی، نحوه گذران اوقات فراغت و...

5-   اصول و ارزش های حکمرانی: ارزش های حاکمیتی، شاخص های تمدن نوین اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب، دستاوردهای نظام، چهلمین سالگرد دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت، شعار سال و...

بخشهای جشنواره:

الف) بخش حرفه ای:  

  • تولید و انتشار محتوای دیجیتال در یکی از قالب های: 1) موشن گرافیک2) اینفوگرافیک 3) فیلم کوتاه یا نماهنگِ تولیدی، با موضوعات جشنواره را شامل می شود. محتواهای تولیدی می بایست در شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن­های(کارافزارهای) فرهنگی، هنری و رسانه­ای(به ویژه رسانه های اجتماعی مندرج در مقدمه)، با یکی از هشتگ های# امام_رضا، # امام_رئوف منتشر شوند.

ب) بخش عمومی (مردمی)

  • تولید و انتشار محتوای دیجیتال در قالب های فرهنگی و هنری از جمله:1)عکس دیجیتالی و عکس نوشته 2)ویدئو 3)پادکست(دل گویه)، با موضوعات جشنواره را شامل می شود. محتواهای تولیدی می بایست در شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن­های(کارافزارهای) فرهنگی، هنری و رسانه ­ای (به ویژه رسانه های اجتماعی مندرج در مقدمه)، با یکی از هشتگ های# امام_رضا، # امام_رئوف منتشر شوند.

 

جوایزجشنواره:

بخش حرفه ای در هر یک از قالب ها:

مقام اول: تندیس جشنواره+لوح تقدیر و100 میلیون ریال هدیه نقدی

مقام دوم :لوح تقدیر +80 میلیون ریال هدیه نقدی

مقام سوم:لوح تقدیر +60میلیون ریال هدیه نقدی

بخش عمومی:

به انتخاب هیئت داوران جشنواره، از بین کلیه آثار ارسالی و بر اساس تعداد شرکت کنندگان، به حداکثر30 نفر از برگزیدگان جوایزی از مبلغ 10میلیون ریال تا 50 میلیون ریال هدیه نقدی به همراه لوح تقدیر اهداء خواهد شد.

ثبت نام و شرایط عمومی جشنواره:

* کیفیت فنی/ میزان بازدیدکنندگان/ دیدگاه بازدیدکنندگان و غنای محتوایی، شاخص های ارزیابی آثار می باشند.

*علاقه مندان برای شرکت در جشنواره می توانند آثار خود را با یکی از هشتگهای #امام_رضا و #امام ـ رئوف در رسانه های اجتماعی و پلت فرم های یاد شده، بارگذاری نمایند.

* بارگذاری آثار در اینستاگرام نیز مورد قبول بوده و شرکت کنندگان باید لینک صفحه مورد نظر را به جشنواره اعلام نمایند.

* لازم است زمان آثار صوتی – تصویری شامل فیلم کوتاه، نماهنگ، موشن گرافیک، ویدئو و پادکست حداکثر 4 دقیقه باشد.

*علاقمندان می توانند جهت راهنمایی و اطلاع از فرایند ثبت نام به تارنمای شمس توس قزوین به نشانی ghazvin.shamstoos.irیا پورتال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین به آدرس ghazvin.farhang.gov.ir مراجعه نمایند.

* مهلت ثبت نام و ارسال آثار: تا تاریخ15/10/1399 می باشد.

 تمدید شد تا 30 دی ماه

*زمان اختتامیه: دهه مبارک فجر 1399

تماس با دبیرخانه:

آدرس: قزوین- بلوار آزادگان- چهارراه غیاث آباد- اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین- دبیرخانه هشتمین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال رضوی .

تلفن تماس: 02833691404-02833691412-02833370197

 

 

 
 

برچسب‌ها: امام رضا
[ سه شنبه 23 دی 1399 ] [ 20:24 ] [ مریم محمدی ] [ ]
 
 
 
 

تمدید مهلت ارسال آثار به هشتمین جشنواره رسانه های دیجیتال رضوی تا پایان دی ماه

 
 
 
    
 
تمدید مهلت ارسال آثار به هشتمین جشنواره رسانه های دیجیتال رضوی تا پایان دی ماه
 
 
 
 
 
مهلت ارسال آثار به هشتمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی از سری برنامه‌های هجدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا علیه السلام با مضمون جلوه‌های فرهنگ رضوی، تا ۳۰ دی ماه سال جاری تمدید شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین، محمد حسین اسماعیلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین با اعلام این خبر گفت: این اداره کل با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) و مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هشتمین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال رضوی در قالب پویش مردمی تولید محتوای رضوی  در فضای مجازی را برگزار می‌کند.
وی ادامه داد: این جشنواره با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، هم‌افزایی فعالان عرصه فضای مجازی در ترویج آموزه‌های دینی و اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا (ع) در جامعه، تجلیل از فعالان فضای مجازی در حوزه گسترش فرهنگ رضوی و تولیدکنندگان آثار فاخر با رویکرد فرهنگ دینی و تولید محتوا با رویکرد ارزشی، دینی و انقلابی در فضای مجازی برگزار می‌شود.
اسماعیلی افزود: ارزش‌های اخلاقی (صداقت- امانتداری- کرامت انسان ها- حفظ آبروی افراد- رزق حلال و...) و ضد ارزشهای اخلاقی (دروغ- خیانت در امانت- تهمت و افترا- حرام خواری و..) ، ارزش های اجتماعی (روابط اجتماعی - روابط خانوادگی- روابط با گروه دوستان- وقف- کار و تولید- مسئولیت پذیری- محیط زیست و...) ، ارزش های حاکمیتی (اهداف نظام اسلامی- عدالت- رسیدگی به امور مردم- روابط متقابل مردم و مسئولان و...) ، زیارت (زیارت عارفانه- خاطرات سفر زیارتی- دلنوشته های زیارت - واگویه های زیارت- زیبایی و معنویت حرم مطهر- شفاعت و...) از جمله موضوعاتی است که می‌توان برای شرکت در جشنواره از آن ها استفاده کرد.
دبیر جشنواره خاطرنشان کرد: برای اینکه موضوعات مناسبی تهیه شود علاقمندان می توانند از منابعی مانند آموزه‌های قرآن کریم، احادیث اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع)و عیون اخبارالرضا و سخنان و آثار بزرگان، صاحبنظران، اندیشمندان و هنرمندان برای تولید و انتشار آثار مناسب در شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن­‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای استفاده کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین گفت: آثار منتشره در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن­‌های پرمخاطب فرهنگی، هنری و رسانه‌ای با هشتگ امام_رضا و همچنین امام _رئوف در دو بخش حرفه ای و مردمی می­‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافتدفراخوان و ثبت نام در جشنواره می توانند به نشانی ghazvin.shamstoos.ir مراجعه و یا با شماره تلفن های ٠٢٨٣٣٦٩١٤٠٤-٠٢٨٣٣٦٩١٤١٢  دبیرخانه جشنواره تماس بگیرند.

۱۴ دی ۱۳۹۹ ۰۹

برچسب‌ها: امام رضا
[ سه شنبه 23 دی 1399 ] [ 20:18 ] [ مریم محمدی ] [ ]

چرا ۲۳ ذی‌القعده روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) است؟

حجت‌الاسلام مهدی غلامعلی،عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به دلایل تعیین روز زیارتی مخصوص برای امام رضا(ع) گفت:

 

درباره روز ولادت امام رضا(ع) اختلاف است، ولادت ثامن الحجج(ع) مشهور همان یازدهم ذی‌القعده سال ۱۴۸ هجری در شهر مدینه است که در متون مختلف مانند «مصباح کفعمی»‌ و «تاریخ الموالید فی الموالید ائمه و وفیاتهم» بیان شده است.

البته در دو کتاب «مرآت الحق» و «عوالم العلوم» هم به طور مفصل آورده است، درباره روز ولادت امام رئوف هم گزارش‌هایی بیان شده است، از جمله اینکه ولادت حضرت روز پنج‌شنبه بوده است که در «عیون اخبار الرضا» و «الارشاد» آورده شده است، البته برخی تواریخ روز جمعه را نیز ذکر کرده‌اند.

این اختلاف‌ها در گزارش تاریخی کهن طبیعی است، غیر از روز یازدهم ذی‌القعده نظرات غیر قابل قبول یا کم اعتبار هم مطرح شده از جمله روز سوم، هفتم و هشتم شوال، یازدهم ذی‌الحجه، یازدهم ربیع‌الاول و ربیع ‌الآخر که البته در کتاب‌های معتبرتر نظیر «کافی»، «تهذیب الاحکام» و «إرشاد» همان یازدهم ذی‌القعده ذکر شده است.

 به علت نامگذاری روز ۲۳ ذی‌القعده به نام «روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع)» در باب زیارت روایت‌های متعدد نقل شده است، به گونه‌ای که در کتاب «کامل الزیارة» ابن قولویه که معتبرترین و کهن‌ترین کتاب زیارتی است که حدود هزار سال -در قرن چهارم- پیش نگارش یافته است، روایت‌های متعددی درباره ثواب زیارت ائمه(ع) آمده است.

بعد از روایت‌های ثواب زیارتی حضرت سیدالشهدا(ع)، روایت‌های ثواب زیارتی امام رضا(ع) نسبت به دیگر ائمه(ع) در جایگاه دوم قرار دارد و در روایتی از جواد الائمه(ع) ثواب زیارتی پدر بزرگوارش را بالاتر از ثواب زیارتی امام حسین(ع) دانسته و می‌فرماید: زیارت پدرم افضل است، زیرا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را همه مردم زیارت مى‌کنند؛ اما پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمى‌کنند.

و با توجه به  اینکه فرقه‌های باطل درون شیعی از جمله چهار امامی، شش امامی و هفت امامی جایگاهی برای امام رضا( ع) قائل نیستند،  هشت امامی‌ها، امامت حضرت رضا(ع) و در ذیل آن امام مهدی(عج) را قبول دارند، با وجود فرقه‌های باطل درون شیعی تأکیدات زیادی قبل از ولادت و شهادت ثامن‌الحجج(ع) برای زیارت حضرت شده است که این امر توسط ائمه بعدی امام رضا(ع)، از جمله امام جواد(ع) و امام هادی(ع) بارها مورد سفارش واقع شده است.

روز ۲۳ ذی‌القعده، ماه رجب و روز شهادت امام رضا(ع) به عنوان روز زیارتی مخصوص ایشان مطرح شده است، درواقع اهل بیت(ع) از این منظر خواسته‌اند که شیعه به امام رضا(ع) توجه زیادی کند تا پاسخی به آن انحراف‌ها باشد که در اندیشه شیعه هفت امامی (واقفیه) رخ داد، زیرا آن‌ها معتقد به این بودند که امام کاظم(ع) آخرین امام بوده است و از دیده‌ها غائب شده و یک روز ظهور می‌کنند! بنابراین امامت امام رضا(ع) را انکار کردند.

اهل‌بیت(ع) خواستند این سرخط را به شیعیان بدهند که این انحراف، انحراف باطلی است و تعیین روز زیارتی برای امام رضا(ع) خط بطلانی بر اندیشه‌های فرقه‌های باطل شیعه باشد، بنابراین حرکت شیعیان از شهرهای مختلف آن هم در زمان عباسیان برای زیارت حرم امام رضا(ع) برای یک روز خاص بسیار ارزشمند بوده است.


برچسب‌ها: امام رضا
[ سه شنبه 23 دی 1399 ] [ 20:0 ] [ مریم محمدی ] [ ]


السلام علیک یا سلطان خراسان


برچسب‌ها: السلام علیک یا سلطان خراسان
[ دو شنبه 17 آذر 1399 ] [ 12:0 ] [ مریم محمدی ] [ ]
روایتی از سرکشی و توزیع غذای متبرک حضرت رضا(ع) میان مراکز توانبخشی معلولان مشهد
روزی برای مهرورزی
۱۳۹۹/۰۹/۱۴ - ۱۴:۰۸

 

کمتر کسی از ما اطلاعی از این قشر کم‌برخوردار دارد، مگر اینکه گاه و بیگاه در گذر و خیابان با آن‌ها برخورد کنیم.

تازه اگر نگاهمان تحقیرکننده و توهین‌آمیز نباشد. به دلیل همین برخوردها و باورهای اشتباه، اکثرشان کنج عزلت گزیده و گوشه‌نشین شده‌اند و هزار و یک مشکل دارند، بیش از جامعه بدون معلولیت.

خادمان مدیریت امور مجاورین آستان قدس رضوی در روز جهانی متعلق به «معلولان»، به بهانه دیدار و تقدیم طعامی متبرک، این بروبچه‌های کم‌توان اما مهربان را مورد مهر و تفقد قرار می‌دهند تا به لبخند رضایت آن‌ها، رضایت امام رضا(ع) را کسب کنند. 

توفیق نصیبتان

 

توفیق نصیبتان

صفی از خادمان بارگاه منور ثامن‌الحجج(ع) جلو درب پارکینگ مهمانسرا به صف شده‌اند تا 1000 پرس غذای متبرک حضرت رضا(ع) را که امروز به مناسبت روز جهانی معلولان قرار است نصیب این قشر کم‌برخوردار شود، به دست آن‌ها برسانند.

اولین مقصد ما جایی در قلب شهرک حاشیه‌نشین مهدی‌آباد است، مؤسسه‌ای که نام و نشان از امام هشتم دارد و جمعی بالغ بر 61 معلول ذهنی را سرپرستی و نگهداری می‌کند: «مؤسسه مهر پناهندگان ضامن آهو». سرپرست مرکز خودش را فقط خدمتگزار معلولان می‌داند.

او با اشاره به حضور مکرر خادمان آستان قدس رضوی برای حمایت از معلولان تحت پوشش این مؤسسه، بیان می‌کند: خادمان آستان قدس به تبعیت از امام باکرامتمان، سالی چند مرتبه بچه‌های ما را مورد مهر و محبت خود قرار می‌دهند. هم بچه‌ها خوشحال می‌شوند و هم همکاران از این سرکشی‌ها و توجهات قوت قلب می‌گیرند. چون این قشر کمتر مورد توجه مردم و نهادها قرار می‌گیرند. فقط می‌توانم بگویم خدا توفیقشان بدهد.   

سرپرست مددکاران مرکز برایمان از دشواری‌های نگهداری از این بچه‌های ناتوان ذهنی می‌گوید: شماری از بچه‌های ما کاملا ناتوان هستند، تا جایی که برای ساده‌ترین امور زندگی هم محتاج پرستاران مرکز هستند. همه خوراک آن‌ها باید کاملا خرد و به آن‌ها خورانده شود. اما بخشی از معلولان این مجموعه، با همراهی مددکاران، می‌توانند از عهده کارهای جاری روزانه خود برآیند. با این حال آن‌ها کار نمی‌کنند، خدمت می‌کنند. پدر و مادر معنوی بچه‌ها هستند و از هیچ کاری برای آسایش آن‌ها فروگذار نمی‌کنند. اینجا بودن عشق می‌خواهد و بس.

از او درباره حس معلولان به حرم و امام هشتم می‌پرسیم. با شوقی در نگاهش تعریف می‌کند: همه فکر می‌کنند، به دلیل کم‌توانی ذهن کمتر متوجه این امور معنوی می‌شوند. ولی بچه‌ها عاشق حرم و آقا هستند و پیش از این شرایط، آن‌ها را مرتب به حرم مطهر رضوی می‌بردیم. 

 

نیازمند

نیازمند محبت و آگاهی

در مقصد بعدی، جلو «باشگاه معلولین غدیر»، صفی از معلولان و خانواده‌هایشان با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک برای بهره‌مندی از یک وعده غذای متبرک حضرت رضا(ع) منتظر هستند. سیدرضا موسوی، مسئول این مرکز، به پیشواز کاروان خادمان بارگاه منور رضوی می‌آید. دستانش را که برای جابه‌جا کردن ماسک روی صورتش بلند می‌کند، معلوم می‌شود خودش هم یکی از اعضای جامعه معلولان است و دردآشنا. می‌گوید 10 سال است که مشغول فعالیت و ارائه خدمت به همه افراد دارای معلولیت ذهنی و جسمی حرکتی و خانواده‌هایشان هستند.

آن‌ها در این مرکز بیش از 600 معلول را تحت پوشش قرار داده‌اند. غالب ساکنان انتهای منطقه شهید شفیعی از میان مهاجران افغانستانی  هستند و در کمال تعجب، برخی از خانواده‌ها تا 5 معلول را هم نگهداری می‌کنند. برای همین است که آمار معلولان این بخش از شهر افزون از دیگر نقاط است.

آقا سید خودش را خادم این قشر کم‌برخوردار جامعه معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: در این سال‌ها بیش از کمک‌های معیشتی تلاش کردیم که سطح آگاهی و دانش مردم را نسبت به تولد فرزندان معلول بالا ببریم تا دیگر شاهد افزایش جامعه معلولان نباشیم. همه خدمات این مجموعه به صورت کاملا رایگان ارائه می‌شود و با کمک نهادهایی چون آستان قدس رضوی سرپاست.

او از خدمات دنباله‌دار این آستان مقدس به این قشر کمتر دیده شده، زبان به تقدیر می‌گشاید و می‌گوید: این مجموعه معنوی طی چند سال اخیر با دریافت اطلاعات جامعه معلولان این منطقه، به اشکال مختلف از جمله توزیع غذای متبرک حضرت، توزیع اقلام کمک معیشتی و ... از این جامعه حمایت می‌کند که حقیقتا قدردان نگاه با عنایت مولا علی بن موسی الرضا(ع) و خادمان و متولیان آستان قدس هستیم. زیرا بچه‌های ما بیش از خوراک و پوشاک نیازمند محبت و نگاه آگاهانه هستند.

 

از این بهتر

از این بهتر چه می‌خواهم؟

جلو صف با ویلچر و نایلون غذای متبرک روی پاهایش پیش می‌آید. لبخندی از روی رضایت بر لب دارد. هرچند تعریف می‌کند که طی سال اخیر، دو بار با این غذای تبرکی اطعام شده است، مثل همه عاشقان و ارادتمندان خاندان امامت، معتقد است که  هزار هزار بار هم که از این طعام مقدس برخوردار شوی، باز هم دلت هوای وعده دیگری دارد.

او هم عضوی از جامعه مهاجرین میهمان کشورمان از کشور افغانستان است. بسیار از خادمان آستان قدس رضوی تشکر می‌کند که هوای این ملت جنگ‌زده و آسیب‌دیده را در کنار هم‌وطنان ایرانی‌شان دارند. با لهجه ادبی افغانستانی حالش را این‌طور وصف می‌کند: باورم نمی‌شد که همین امسال باز هم توفیق بهره‌مندی از این نعمت نصیبم شود. در این شرایط دشوار کرونایی، افراد سالم هم به این زودی‌ها غذای متبرک حضرت نصیبشان نمی‌شود، چه رسد به ما. ولی آقای مهربانمان، حضرت رضا(ع) حواسش به ما ضعفا هست. خود حضرت، خادمانش را فرستاده است تا غذا را به دستمان برسانند. از این بهتر چه می‌خواهم؟

برنامه توزیع 1000 پرس غذای متبرک حضرت با حضور خادمان بارگاه منور رضوی، به صورت نمادین بین چهار مرکز نگهداری و توانبخشی معلولان شهر مشهد انجام شد و خدمت‌رسانی و حمایت از به این قشر با توزیع 1000 بسته کمک معیشتی بین خانواده‌های دارای معلول طی هفته پیش رو و نیز ارائه خدمات درمانی و دارویی به آن‌ها در ماه‌های آتی ادامه پیدا می‌کند. 

 

 

برچسب‌ها: سرکشی، مراکز توانبخشی معلولان، خدام، آستان قدس رضوی
[ دو شنبه 17 آذر 1399 ] [ 11:31 ] [ مریم محمدی ] [ ]

امام رضا (ع) از تولد تا شهادت...

 

http://dl.hodanet.tv/filespicturs/emamreza1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امام رضا (علیه السلام) هشتمین امام شیعیان‌ و دهمین تن از چهارده معصوم (علیهم السلام) است. نام مبارکش علی می باشد و به سال ۱۴۸ه.ق

در مدینه به دنیا آمد. پدر ارجمندش موسی بن جعفر (علیه السلام) امام هفتم است و مادرش، نجمه- ام البنین. مشهورترین لقبش رضا است و

کنیه‌اش ابوالحسن.[۱] . خلفای عبّاسی معاصر آن امام معصوم (علیه السلام) سه تن بودند : ۱. هارون ؛ ۲. محمد امین ؛ ۳. عبداللَّه مأمون . علی

بن موسی الرضا بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب، کنیه‌اش، ابوالحسن و مشهورترین لقبش رضا است. در روایتی از امام

جواد(ع) آمده است که این لقب از سوی خداوند به پدرش داده شده است؛[۱] ولی برخی منابع گفته‌اند مأمون لقب رضا را به او داد.[۲] صابر، صدیق،

رضی و وفی از دیگر القاب آن حضرت است.[۳] در برخی روایات او عالم آل محمد نامیده شده است.[۴] نقل شده است که امام کاظم(ع) به

فرزندانش می‌گفت: «برادر شما علی بن موسی، عالم آل محمد است.»[۵] همچنین امام جواد(ع) در زیارت امام رضا(ع) او را امام رئوف خطاب کرده

است.[۶] لقب امام رئوف در بین شیعیان شهرت بسیار دارد.[۷] . مادر امام رضا(ع) کنیزی از اهالی نوبه بوده است[۱۱] که با نام‌های مختلفی از او

یاد شده است. گفته شده است هنگامی که امام کاظم(ع) او را خریداری کرد، نام تُکتَم را برای وی برگزید[۱۲] و وقتی امام رضا (ع) را به دنیا آورد،

 

امام کاظم(ع) او را طاهره نامید.[۱۳] شیخ صدوق گفته است که عده‌ای نام مادر امام رضا (ع) را سَکَن نوبیه روایت کرده‌اند. همچنین اروی، نجمه،

سمانه، نیز نامیده شده است و کنیه‌اش ام البنین بوده است.[۱۴] .

 


برچسب‌ها: امام رضا
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 12 آذر 1399 ] [ 19:17 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

 

 

 

ازراهِ دور میدهم آقایِ من سلام

ازراهِ دور میدهم آقایِ من سلام - گویم سلام بر تو اَیا هشتمین امام

گویم سلام از تَهِ دل ای امامِ من - دارم یقین آنکه توئی تَسمَعُ الکَلام

هر صبح و ظهر و شب به حریمِ تو رو کنم - خواهم دهی جواب، مرا، تو، اَیا اِمام

هر سال آخر ماهِ صفر ما پیاده راه - میآمدیم بسویِ مشهد تو با اُمیدِ تام

امسال چونکه منع شده طیِّ این سفر - ما میدهیم بر تو سلام از فرازِ بام

ویروسِ کورونا که گرفته است عالمی - کلّ زمین زِ مشهدِ ما تا عراق و شام

غمگین نموده است آدمیان را ز شرق وغرب - با لطفِ تو امام ثامن و ضامن شودخِتام

ویروس دفع و رفع شود گرکنی نظر - ای حضرتِ رضا، امامِ مشهد و ایران، مَهِ تمام

ای باقری کنون که شده منع این سَفَر - از خانه روی کن به حرم گوی اَلسَّلام

اَلسَّلام علیک یا اَبَالحسن یا ثامن الائمّة یا علی بن موسی الرّضا


برچسب‌ها: امام رضا
[ چهار شنبه 12 آذر 1399 ] [ 19:15 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

 

 

قال مولانا ابي الحسن الرضا عليه السلام: فَإِنَّ النَّاسَ لَو عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبِعُونَا

اگر مردم زیبایی های کلام ما را بشنوند از ما تبعیت میکنند.

 

 

 

 

 


برچسب‌ها: امام رضا
[ چهار شنبه 12 آذر 1399 ] [ 18:56 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

 

 

 

 

نامه حضرت امام رضا (علیه السلام) به شیعیان

 

 

 

جناب شیخ مفید در کتاب خویش پیام جامع , آموزنده وجالبی را از هشتمین امام معصوم حضرت رضا (علیه السلام) آورده است که آن بزرگوار آن پیام را به وسیله حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به شیعیان ودوستداران اهل بیت (علیهم السلام) فرستاده اند.

 

متن پیام آن بزرگوار این است :

 

  

ای عبدالعظیم ! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پر معنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فرا خوان و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن , چرا که این کار باعث تقرب به خداوند و من و دیگر اولیاء اوست . دوستان ما نباید فرصتهای گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند و من با خود عهد کرده ام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خداوند بخواهم که او را به سخت ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود. به دوستان ما توجه ده که خداوند نیکو کاران آنان را مورد بخشاش خویش قرار داده و بد کاران آنان را جز آنهایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستداران ما را برنجاند و یا در دل نسبت به انان کینه بپرورند , همه را مورد عفو قرار خواهد داد , اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار  نخواهد داد جز اینکه از نیت خود باز گردند و اگر همچنان باقی باشند خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و از دوستی ما اهل بیت نیز بی بهره خواهند بود و من از این لغزشها به خداوند پناه میبرم. 

 


برچسب‌ها: امام رضا
[ چهار شنبه 12 آذر 1399 ] [ 18:52 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

 

 

گفتم اینجا تا مشهد چقدر راه است؟!

 

گفت : آنقدر که بگویی...

 

السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (ع) 

 


برچسب‌ها: امام رضا
[ چهار شنبه 12 آذر 1399 ] [ 18:47 ] [ مریم محمدی ] [ ]

معجزات امام رضا (ع) در طول تاریخ بسیار زیاد بوده است هنوز بسیار معجزه اتفاق مییفته در حرم اقا امام رضا (ع
یکی از معجزات در سال 1385 در حرم خود اقا رخ داد :

خادم های امام رضا (ع) که مثل همیشه در حال عوض کردن گل های بالای حرم امام رضا(ع) بودند . ناگهان گلدان از دست خادم رها میشه و طرفی که بانوان در حال زیارت بودن می افته و روی سر دختری که در کنار شسته بود می افته همه به طرف دختر می رن ...سر دختر کاملا شکافته شده بود و خون همه جا رو فرا گرفته بود سریع این دختر رو به بیمارستان می برند خادم هم که از ترس جرات حرکت نداشت در جای خود می لرزید تا اینکه تقریبا 4 ساعت بعد از حادثه پدر دختر به حرم اومد و سراغ اون خادمی که گلدون از دستش افتاده بود رو گرفت تا اینکه این خادم پدر دختر رو دید ترس همه ی وجودش رو فرا گرفته بود و با خود می گفت ( نکنه دختر فوت شده باشه نکنه .....) که پدر به این خادم رسید و در کمال نا باوری پدر خادم رو بغل و او را بوس می کرد و اشک در چشمان پدر پر شد خادم گفت من سر دختر شما رو شکستم و شما من رو بغل و می بوسید؟؟؟
پدر گفت دختر من از زمانی که به دنیا امد نابینا بود و به مشهد اومده بود تا شفا بگیره زمانی که اون گلدون به سر دخترم خورده بود دکترا می گفتند که به طرز کاملا عجیبی چشمان دخترم بینا و باز شده بود که اقا امام رضا (ع) شفای او رو داد اینگاه پدر بلند صدا زد 
یا امام رضا(ع) قربونت برم!!


برچسب‌ها: امام رضا
[ چهار شنبه 12 آذر 1399 ] [ 18:46 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

 

پای درس شهید

 

شهید آوینی :

"کارتان را برای خدا نکنید، برای خدا کار کنید ، تفاوتش فقط همین قدر است که، ممکن است حسین علیه السلام در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضای خدا باشم

 

    


برچسب‌ها: امام رضا
[ چهار شنبه 5 آذر 1399 ] [ 12:6 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

 

پای درس شهید

 

شهید آوینی :

"کارتان را برای خدا نکنید، برای خدا کار کنید ، تفاوتش فقط همین قدر است که، ممکن است حسین علیه السلام در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضای خدا باشم

 

    


برچسب‌ها: امام رضا
[ چهار شنبه 5 آذر 1399 ] [ 12:6 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

 

پای درس شهید

 

شهید آوینی :

"کارتان را برای خدا نکنید، برای خدا کار کنید ، تفاوتش فقط همین قدر است که، ممکن است حسین علیه السلام در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضای خدا باشم

 

    


برچسب‌ها: امام رضا
[ چهار شنبه 5 آذر 1399 ] [ 12:6 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

 

پای درس شهید

 

شهید آوینی :

"کارتان را برای خدا نکنید، برای خدا کار کنید ، تفاوتش فقط همین قدر است که، ممکن است حسین علیه السلام در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضای خدا باشم

 

    


برچسب‌ها: امام رضا
[ چهار شنبه 5 آذر 1399 ] [ 12:6 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

 

پای درس شهید

 

شهید آوینی :

"کارتان را برای خدا نکنید، برای خدا کار کنید ، تفاوتش فقط همین قدر است که، ممکن است حسین علیه السلام در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضای خدا باشم

 

    


برچسب‌ها: امام رضا
[ چهار شنبه 5 آذر 1399 ] [ 12:6 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

 

پای درس شهید

 

شهید آوینی :

"کارتان را برای خدا نکنید، برای خدا کار کنید ، تفاوتش فقط همین قدر است که، ممکن است حسین علیه السلام در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضای خدا باشم

 

    


برچسب‌ها: امام رضا
[ چهار شنبه 5 آذر 1399 ] [ 12:6 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

 

پای درس شهید

 

شهید آوینی :

"کارتان را برای خدا نکنید، برای خدا کار کنید ، تفاوتش فقط همین قدر است که، ممکن است حسین علیه السلام در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضای خدا باشم

 

    


برچسب‌ها: امام رضا
[ چهار شنبه 5 آذر 1399 ] [ 12:6 ] [ مریم محمدی ] [ ]

 

 

پای درس شهید

 

شهید آوینی :

"کارتان را برای خدا نکنید، برای خدا کار کنید ، تفاوتش فقط همین قدر است که، ممکن است حسین علیه السلام در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضای خدا باشم

 

    


برچسب‌ها: امام رضا
[ چهار شنبه 5 آذر 1399 ] [ 12:6 ] [ مریم محمدی ] [ ]
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 27 صفحه بعد
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.... السلام علیک یا سلطان خراسان... آن دل كه به ياد تو نباشد، دل نيست قلبى كه به عشقت نتپد جز گِل نيست آن كس كه ندارد به سر كوى توراه، از زندگى بى ثمرش حاصل نيست.. یا امام رضا مددی......................
نويسندگان
لینک های مفید
لینک های مفید
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





Alternative content



حذف لینک مخفی ما حرام بوده و عواقب اخروی خواهد داشت

 السلام علیک یا سلطان خراسان

http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1392/3/23/1213017_607.mp3&autostart=1&autoreplay=0&showtime=1&volume=70&volumecolor=0xD4D40D&equalizercolor=0x000000&theme=violet" />

❊✺ (کد صوتی ولادت امام رضا(ع ✺❊

ذکر روزهای هفته
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

کد تقویم

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

دريافت كد دعاي فرج