اسلایدر

السلام علیک یا سلطان خراسان

السلام علیک یا سلطان خراسان
کرامات امام هشتم
قالب وبلاگ

فرارسيدن ماه ربيع الاول برهمه مسلمانان  مباركباد....عکس ماه ربیع الاول, عکس های ماه ربیع الاول


برچسب‌ها: ربيع الاولماه رسول خدا
[ یک شنبه 27 مهر 1399 ] [ 10:41 ] [ مریم محمدی ] [ ]
روز زیارتی امام رضا(ع)
  • چرا ۲۳ ذی‌القعده روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) است؟

حجت‌الاسلام مهدی غلامعلی،عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به دلایل تعیین روز زیارتی مخصوص برای امام رضا(ع) گفت:

درباره روز ولادت امام رضا(ع) اختلاف است، ولادت ثامن الحجج(ع) مشهور همان یازدهم ذی‌القعده سال ۱۴۸ هجری در شهر مدینه است که در متون مختلف مانند «مصباح کفعمی»‌ و «تاریخ الموالید فی الموالید ائمه و وفیاتهم» بیان شده است.

البته در دو کتاب «مرآت الحق» و «عوالم العلوم» هم به طور مفصل آورده است، درباره روز ولادت امام رئوف هم گزارش‌هایی بیان شده است، از جمله اینکه ولادت حضرت روز پنج‌شنبه بوده است که در «عیون اخبار الرضا» و «الارشاد» آورده شده است، البته برخی تواریخ روز جمعه را نیز ذکر کرده‌اند.

این اختلاف‌ها در گزارش تاریخی کهن طبیعی است، غیر از روز یازدهم ذی‌القعده نظرات غیر قابل قبول یا کم اعتبار هم مطرح شده از جمله روز سوم، هفتم و هشتم شوال، یازدهم ذی‌الحجه، یازدهم ربیع‌الاول و ربیع ‌الآخر که البته در کتاب‌های معتبرتر نظیر «کافی»، «تهذیب الاحکام» و «إرشاد» همان یازدهم ذی‌القعده ذکر شده است.

 به علت نامگذاری روز ۲۳ ذی‌القعده به نام «روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع)» در باب زیارت روایت‌های متعدد نقل شده است، به گونه‌ای که در کتاب «کامل الزیارة» ابن قولویه که معتبرترین و کهن‌ترین کتاب زیارتی است که حدود هزار سال -در قرن چهارم- پیش نگارش یافته است، روایت‌های متعددی درباره ثواب زیارت ائمه(ع) آمده است.

بعد از روایت‌های ثواب زیارتی حضرت سیدالشهدا(ع)، روایت‌های ثواب زیارتی امام رضا(ع) نسبت به دیگر ائمه(ع) در جایگاه دوم قرار دارد و در روایتی از جواد الائمه(ع) ثواب زیارتی پدر بزرگوارش را بالاتر از ثواب زیارتی امام حسین(ع) دانسته و می‌فرماید: زیارت پدرم افضل است، زیرا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را همه مردم زیارت مى‌کنند؛ اما پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمى‌کنند.

و با توجه به  اینکه فرقه‌های باطل درون شیعی از جمله چهار امامی، شش امامی و هفت امامی جایگاهی برای امام رضا( ع) قائل نیستند،  هشت امامی‌ها، امامت حضرت رضا(ع) و در ذیل آن امام مهدی(عج) را قبول دارند، با وجود فرقه‌های باطل درون شیعی تأکیدات زیادی قبل از ولادت و شهادت ثامن‌الحجج(ع) برای زیارت حضرت شده است که این امر توسط ائمه بعدی امام رضا(ع)، از جمله امام جواد(ع) و امام هادی(ع) بارها مورد سفارش واقع شده است.

روز ۲۳ ذی‌القعده، ماه رجب و روز شهادت امام رضا(ع) به عنوان روز زیارتی مخصوص ایشان مطرح شده است، درواقع اهل بیت(ع) از این منظر خواسته‌اند که شیعه به امام رضا(ع) توجه زیادی کند تا پاسخی به آن انحراف‌ها باشد که در اندیشه شیعه هفت امامی (واقفیه) رخ داد، زیرا آن‌ها معتقد به این بودند که امام کاظم(ع) آخرین امام بوده است و از دیده‌ها غائب شده و یک روز ظهور می‌کنند! بنابراین امامت امام رضا(ع) را انکار کردند.

اهل‌بیت(ع) خواستند این سرخط را به شیعیان بدهند که این انحراف، انحراف باطلی است و تعیین روز زیارتی برای امام رضا(ع) خط بطلانی بر اندیشه‌های فرقه‌های باطل شیعه باشد، بنابراین حرکت شیعیان از شهرهای مختلف آن هم در زمان عباسیان برای زیارت حرم امام رضا(ع) برای یک روز خاص بسیار ارزشمند بوده است.


برچسب‌ها: امام ريوف
[ یک شنبه 27 مهر 1399 ] [ 10:27 ] [ مریم محمدی ] [ ]

صلوات خاصه امام رضا(ع):

بسم الله الرحمن الرحیم

 

.اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجّتَكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيقالشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ

می نویسم محرم

می نویسم محرم. واژه ها كوچه می شوند. پرچم سیاه می شوند، خیمه ی عزا می شوند، نوحه می شوند، دسته می شوند سینه و زنجیر می شوند، طبل و سنج می شوند، فریاد وا حسینا می شوند.

 

می نویسم حسین، واژه ها امام می شوند، شهید می شوند، سربریده و خونین می شوند، تنها و بی كفن می شوند.


 می نویسم كوفه، واژه ها نامه می شوند، میزبان می شوند، بی وفا می شوند، نامرد می شوند.


می نویسم مسلم، واژه ها سفیر می شوند، تردید می شوند، نامطمئن می شوند، در كوچه ها غریب و تنها می شوند.


می نویسم كربلا، واژه ها باران می شوند، وانگهی صحرای محشر می شوند، غم می شوند، ماتم و عزا می شوند.


می نویسم خیمه، واژه ها آتش می گیرند، دود شوند، نابود می شوند می نویسم فرات، واژه ها رود می شوند، شرمسار و خجل می شوند.


می نویسم ذوالجناح، واژه ها خونین می شوند، با ركاب اما بی یار می شوند.


می نویسم یزید، واژه ها اهریمن می شوند، حقیر می شوند، ظالم می شوند.


می نویسم شمر، واژه ها بی رحم می شوند، قاتل می شوند، لعن و نفرین می شوند.


می نویسم سقا، واژه ها مشك می شوند، پاره می شوند، بی آب می شوند.


می نویسم عباس، واژه ها معنا می شوند، سقا و خوشبو می شوند.


می نویسم ابوالفضل، واژه ها رعنا می شوند، نیزه و آه می شوند، دست بریده و بی مشك می شوند.

می نویسم حبیب، واژه ها پیر می شوند، شهید می شوند، حبیب یار می شوند.


می نویسم قاسم واژه ها نوجوان می شوند، ماه پاره می شوند، با عمو همراه و همدم می شوند، از اسب می افتند.


می نویسم علی اكبر، واژه ها جوان می شوند، زیبا می شوند، عطر پیامبر می شوند، یكه تاز میدان می شوند، نوای یا حسین(ع) می شوند.


می نویسم حرمله، واژه ها تیر می شوند، بر گلوی لاله ای كوچك شمشیر می شوند.


می نویسم علی اصغر، واژه ها كوچك می شوند، گهواره می شوند، آسمانی می شوند، فرشته می شوند، خدایی می شوند.


برچسب‌ها: امام ريوفشهادت
[ یک شنبه 27 مهر 1399 ] [ 10:23 ] [ مریم محمدی ] [ ]
آیین شام غریبان امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی برگزار شد
۱۳۹۹/۰۷/۲۶ - ۱۹:۳۶
آیین سنتی شام غریبان امام رضا(ع) در صحن انقلاب اسلامی بارگاه منور رضوی برگزار شد.

به گزارش آستان‌نیوز، در این مراسم معنوی که هم‌زمان با شام غریبان شهادت امام رضا(ع) و با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی، و جمعی از خادمان این بارگاه منور برگزار شد، مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در سوگ شهادت امام رئوف(ع) به عزاداری و سوگواری پرداختند.
در این مراسم که پس از نماز مغرب و عشا همراه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، حاج صادق آهنگران و رضا آتشبار به مداحی و مرثیه‌سرایی پرداختند.
هر سال مطابق سنتی دیرینه، خدام بارگاه منور رضوی با راهپیمایی از چهارراه شهدا به سمت حرم مطهر رضوی و با بدرقه زائران با در دست داشتن لاله‌های شمع، سینه‌زنان به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شدند و با تجمع در صحن انقلاب اسلامی به عزاداری و مرثیه‌سرایی می‌پرداختند، اما امسال به دلیل محدودیت‌های ایجادشده بر اثر شیوع ویروس کرونا، این مراسم با حضور جمع محدودی از خدام بارگاه رضوی و بدون انجام راهپیمایی از چهارراه شهدا، در صحن انقلاب اسلامی برگزار شد.
گفتنی است این مراسم معنوی طبق یک سنت قدیمی در شام شهادت امام حسین(ع) و علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در حرم رضوی برگزار می‌شود.


برچسب‌ها: امام ريوف
[ یک شنبه 27 مهر 1399 ] [ 10:15 ] [ مریم محمدی ] [ ]
ما گداییم و دستمان خالی است/ حرم شمس‌الشموس یکدست سوگوار است
۱۳۹۹/۰۷/۲۶ - ۱۰:۱۳
حرم منور رضوی امروز بار دیگر رسم میزبانی را به جا آورده است. این آستان مقدس در تمام ایام سال میزبان زائران و دلدادگان است اما امروز حال و هوای بارگاه رضوی با همه روزها متفاوت است زیرا امروز روز شهادت شمس‌الشموس است.

به گزارش آستان نیوز، زائران و مجاوران و دلدادگان از روزها قبل برای چنین روزی خود را آماده کرده‌اند. هرچند شیوع این ویروس منحوس سبب شده اجتماعات در حرم رضوی همچون سال‌های گذشته نباشد، سوگ‌ امروز حرم رضوی هیچ تفاوتی با سال‌های قبل ندارد بلکه غم غربت تشدید نیز شده است.
همه پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده است و زائران و مجاوران حاضر در حرم رضوی در صحن‌های مختلف حضور پیدا کرده‌اند و اذن عزای خود را از حضرت می‌گیرند.
اذن عزای امسال البته با همه سال‌ها متفاوت است. خدام بارگاه رضوی در ابتدای ورودی همه صحن‌ها به زائران خدمت می‌کنند. آن‌ها در راستای رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی، تب‌سنجی یکایک زائران را صورت می‌دهند و مایع ضدعفونی در اختیار ایشان قرار می‌گیرد.
حرم رضوی سیاه‌پوش است. خیابان‌های منتهی به بارگاه منور رضوی یکدست سیاه‌پوش است. زائران یکدست رخت عزا بر تن کرده‌اند. مجاوران سوگ‌نشین هستند و همه و همه از حضرت اذن دخول می‌خواهند.
اماکن متبرکه بارگاه منور رضوی خود را از چند روز قبل آماده پذیرایی از زائران کرده‌اند امسال حرم رضوی شرایط خاصی را تجربه کرده است. زائران هم متناسب با این شرایط عزاداری می‌کنند.

عزاداری


بوی عود و اسپند در سراسر حرم رضوی برای ضدعفونی کردن بارگاه رضوی پیچیده است. از باب الجواد(ع) که وارد حرم رضوی می‌شویم خیل زائران است که آداب تشرف را به جا می‌آورند و یک‌به‌یک وارد حرم رضوی می‌شوند.
با یکی از زائران هم‌کلام می‌شوم می‌گوید: امسال همگی غریب هستیم و آقا آشنا. امسال تازه متوجه شدم که معنای غریب‌الغربا چیست.
وی ادامه می‌دهد: هرچه خواسته‌ام حضرت اجابت کرده. آقا رئوف و مهربان و مردمدار است. امروز نیز به حرم ایشان مشرف شده‌ایم تا سوگوار حضرت باشیم.

عزاداری


یکی از زائران مازندرانی امام رضا(ع) نیز با لهجه شیرین خود می‌گوید: ما گداییم و دستمان خالی است. در حریم حضرت رضا(ع) قدم زدن سعادت و توفیق می‌خواهد. حرم حضرت دارالشفاست و ایشان به یتیمان خود نظر می‌کند.
وی خاطرنشان می‌کند: ایران اسلامی هرچه دارد از حضرت رضا(ع) است. این شور و حالی که امروز در حرم رضوی در روز عزای حضرت رضا(ع) مشاهده می‌کنید ادای دین زائران و مجاوران به حضرت است.
در گوشه گوشه حرم رضوی امروز خادمان سلامت را می‌بینم که یکدست سبزپوش هستند و دائما در کنار زائران و مجاوران قرار می‌گیرند و مسائل بهداشتی را گوشزد و صحن‌ها را ضدعفونی می‌کنند.
در خیابان‌های اطراف حرم رضوی نیز اگر سری بزنید، شاهد هستید که آنان نیز پرچم و بیرق‌های سیاه را بر در و دیوار نصب کرده‌اند و همگی یکدست عزادارند.
عزاداری و سیاه‌پوشی در چنین روزی رسم این دیار است. آنان قدردان حضرت رضا(ع) هستند زیرا از این خوان پربرکت بارها و بارها نصیب برده‌اند و رأفت و کرامت حضرت بارها بر آنان ثابت شده است.


برچسب‌ها: امام رضاشهادت
[ یک شنبه 27 مهر 1399 ] [ 10:12 ] [ مریم محمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.... السلام علیک یا سلطان خراسان... آن دل كه به ياد تو نباشد، دل نيست قلبى كه به عشقت نتپد جز گِل نيست آن كس كه ندارد به سر كوى توراه، از زندگى بى ثمرش حاصل نيست.. یا امام رضا مددی......................
نويسندگان
لینک های مفید
لینک های مفید
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





Alternative content



حذف لینک مخفی ما حرام بوده و عواقب اخروی خواهد داشت

 السلام علیک یا سلطان خراسان

http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1392/3/23/1213017_607.mp3&autostart=1&autoreplay=0&showtime=1&volume=70&volumecolor=0xD4D40D&equalizercolor=0x000000&theme=violet" />

❊✺ (کد صوتی ولادت امام رضا(ع ✺❊

ذکر روزهای هفته
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

کد تقویم

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

دريافت كد دعاي فرج